Welk montuur past bij u?

0
2148
Opticlaer Opticiens - Fotografie Nico Brons

Ovaal of recht, met een dun randje of juist een vlindervorm; wie op zoek gaat naar een brilmontuur kan overrompeld worden door het enorme aanbod. Hoewel de vorm van je gezicht, persoonlijke smaak en budget belangrijke criteria zijn, maken die de keuze niet altijd makkelijker. Opticlaer Opticiens weet er wel raad mee. Het team kiest de brillencollectie met zorg uit en altijd met de klant in gedachten. Dus of je nu een enorme twijfelaar bent, precies weet wat je wilt of ergens daartussen zit: de kans is groot dat je na een bezoek aan Opticlaer Opticiens met het juiste montuur de winkel verlaat. “Laatst hielpen we een klant die na drie jaar zoeken bij ons het juiste montuur vond.”

Een Ladies Day met bubbels en hapjes, een salesevent na de kerst of een actie rondom brillenvergoedingen van zorgverzekeraars; normaal gesproken is er bij Opticlaer in de winkel van alles te beleven. Dit jaar gaat het anders. “Vanwege de coronamaatregelen organiseren we dit soort evenementen niet. Heel jammer, want het geeft zo’n leuke sfeer in de winkel”, vertelt Wim Lafeber, eigenaar van Opticlaer Opticiens. Maar hij is optimistisch. “Onze focus ligt nu nóg meer op onze uitgebreide collectie en de één op één aandacht voor onze klanten.”

Zorgvuldige keuze

Wie bij de opticien naar binnen loopt, komt terecht in een ruim opgezette winkel. Geen propvolle wanden met brilmonturen, maar mooi gepresenteerde collecties met ruimte om rustig doorheen te lopen en te passen. Trendy, klassiek, modieus of een tikkeltje excentriek: voor ieder hoofd is een montuur te vinden. “We kiezen zorgvuldig uit welke merken we in de winkel willen hebben”, licht Wim toe. “Kwaliteit en diversiteit is belangrijk, elke klant is immers anders. Ook letten we op een goede aftersales. Als er iets kapot gaat aan een bril, wil ik dat graag oplossen en bijvoorbeeld onderdelen kunnen nabestellen, zodat een klant zo lang mogelijk van zijn bril kan genieten. Dan is het prettig als leveranciers met ons en onze klanten meedenken.”

Deens minimalisme, fashion en sportief

Na de uitgebreide oogmeting komt de vraag: welk montuur past bij mij? Wim: “Voor mensen die houden van design en comfort zijn er monturen van Lindberg en Mykita, merken die alleen te vinden zijn bij zelfstandige winkels. De monturen van Lindberg zijn minimalistisch, zoals je kunt verwachten bij een Deens merk, maar ook luxe en comfortabel.” Het Duitse Mykita maakt designbrillen met de laatste technische snufjes, zoals een scharnierconstructie zonder schroefjes. Wie houdt van fashion, kan een keuze maken uit merken zoals Chanel en Tom Ford. Sportieve types vinden bij Oakley een passend montuur. “Stoer, stevig en hufterproof, dus ideaal voor tijdens het sporten. Ze hebben voor bijna elke sport een geschikte bril.”

Basic of juist excentriek

Dan is er nog de collectie van Garrett Leight, die basic brillen biedt met een mooie kwaliteit en pasvorm, geschikt voor een breed publiek. “Of je nu een bril zoek voor een dertienjarige puber of voor jezelf, deze brillen kloppen voor bijna iedereen.” Wie juist meer van excentriek en opvallend houdt, zit goed bij Etnia Barcelona of Face à Face. “De monturen van Etnia Barcelona zijn kleurrijk, gedurfd en hebben vaak aparte details. Bij Face à Face-brillen zie je trends uit de jaren ’50 en prints uit de jaren ’80 terug, maar met een eigentijds design.” En dan is er nog de eigen Lafeber-collectie, een collectie van basic brillen gemaakt van hoogwaardig kunststof en metaal. “Daarvoor werken we samen met een producent in Duitsland. Gewoon goede brillen met een mooie prijskwaliteitverhouding.”

Helpen kiezen

Als klant bij Opticlaer krijg je letterlijk en figuurlijk alle ruimte. Of je nu zelf wilt rondkijken of meteen advies wilt; het kan allebei. De winkel oogt rustig en er is veel ruimte om rond te lopen en brillen te passen. “We moedigen klanten echt aan om de brillen op te zetten. Brillen die je mooi vindt, verzamelen we op een dienblad, zodat je alles nog een keer kunt bekijken en uitproberen. Daar komt vaak een bepaalde stijl uit en dan gaan we selecteren, zodat er één of twee brillen overblijven. Net zolang tot je denkt: dit is hem.”

Opticlaer Opticiens - Fotografie Nico Brons

Met zorg gekozen en geadviseerd

Het hele team is betrokken bij de keuze van de collectie. “Elke bril is door onze handen gegaan. Dat hept enorm als we klanten adviseren. Als een klant binnenkomt, heb ik vaak na korte tijd al een aantal brillen in mijn hoofd die goed zouden staan.” Tijdens de leveranciersbezoeken zien ze bij elke bril wel een klant voor zich. “Als we door de collecties gaan, hoor je vaak ‘Deze bril is echt iets voor dit type klant’ of ‘Deze bril zou die en die klant echt prachtig staan’. Zo smullen we echt van de collectie.”

Na drie jaar het perfecte montuur

“Ook als klanten zelf willen rondkijken, blijven we in de buurt. Als iemand dan alsnog vraagt om advies, hebben we een beetje meegekeken en kunnen we vaak al wat monturen erbij pakken. Soms brengen we iemand op een heel ander idee, omdat hij die bril zelf niet gepakt zou hebben.” Wim herinnert zich een mooi voorbeeld. “Aan het einde van een drukke zaterdagmiddag komt een man net voor sluitingstijd nog binnen. Hij is al drie jaar op zoek naar een nieuwe bril voor zijn ‘moeilijke hoofd’, maar nog nooit ergens geslaagd. Of ik advies heb? ‘Geen ronde bril, want dat staat me niet’, drukte hij me nog op het hart. Maar toen hij binnenkwam, had ik direct een model in mijn hoofd, dus die pak ik. Het was een ronde bril. Hij zet hem met wat aarzeling op, kijkt in de spiegel en zijn mond valt open: ‘Dit is hem’, zegt hij en belt direct zijn vrouw om het nieuws te vertellen. Die man was zo blij. Op zo’n moment is er niets mooiers dan een klant blij maken met een nieuwe bril.”

Opticlaer Opticiens - Fotografie Nico Brons

Opticlaer Opticiens
Emiclaerhof 370, Amersfoort
T. 033-4551136
www.opticlaer.nl

Fotografie: Nico Brons