Match the car… Mercedes C-Klasse Cabrio

0
189
Match the car - Mercedes C-Klasse Cabrio

Elk kwartaal laat het lifestyle-magazine Living in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Fred van der Veer plaats achter het stuur.

Het blij-dat-ik-open-rij-gevoel

Yes, het lijkt erop dat het weer een heerlijke dakloze zomer gaat worden. Als eenmaal de contactsleutel is omgedraaid en de eerste roffel uit de uitlaat verlaat, zijn de goose bumps op beide armen niet meer te tellen. Open rijden verschaft de ultieme kick zoals het autorijden oorspronkelijk bedoeld is. “Wat is er comfortabeler dan zittend achter het stuur verwend worden met de zon op het hoofd terwijl de wind zachtkens door de haren strijkt.” Deze blij-dat-ik-open-rij-gevoel rolt over de lippen van Fred van der Veer. Hij is directeur van Truste Slaapcomfort dat in de winkelstrip aan de Brabantsestraat is opgenomen. Voor deze zomerse editie heeft Van der Veer duidelijk zin in een kennismakingsrit in de dakloze versie van de Mercedes-Benz C-Klasse die niet eens zo lang geleden op tal van punten is gemoderniseerd. Voor de showroom van Truste Slaapcomfort staat de cabriolet uit de collectie van Das Haus in de zomerzon te blinken. Vergeleken met het eerste model dat in 2016 werd geïntroduceerd blijven de esthetische veranderingen beperkt. Nieuwe velgen, aangepaste kleuren en enkele bijkomende optische details waren volgens de fabrikant genoeg om deze cabriolet uit de populaire C-familie een tweede jeugd te geven. „Zo te zien heeft de designer achter de tekentafel erg zijn best gedaan om de voor- en achterzijde een vette look te geven”, bekent de ondernemer met veel gevoel voor stijl. “De grill is prachtig evenals de lichtsignatuur. Ik kan niet anders zeggen.”

Stoffen kap

Met een gulle glimlach neemt Van der Veer plaats achter het stuur. Een druk op de knop is voldoende om onder een nagenoeg onbewolkte hemel de ongeopende schelp in een mum van tijd te transformeren in een cabriolet. Het stoffen dak kan overigens van zowel van binnenuit als van buitenaf worden bediend met de voertuigsleutel en de ‘openen’/’sluiten’-toetsen. Voordat de testwagen de eerste meters maakt, neemt Van der Veer het interieur volledig in zich op. Mercedes specialiseert zich immers in cabriosnufjes die het leven van zijn menner die zich graag dakloos verplaatst, aanzienlijk aangenamer maken. “Alle voorzieningen zijn in deze cabrio aan boord om alle dagen van het jaar open te rijden”, aldus Van der Veer. “De zetelverwarming is natuurlijk lekker evenals het windscherm en de nekverwarming die in de hoofdsteunen van de voorzetels is ingebouwd. Uit de documentatie heb ik begrepen dat er ook een lamel is gemonteerd boven de voorruit. Die houdt de turbulenties uit het interieur wanneer de kap naar beneden is. En die is inderdaad naar beneden. Rijden. Ik kan niet wachten.”

Hoogwaardig

Nadat de 184 paardenkrachten die de 1.451 liter benzinemotor afgeeft aan de achterwielen, genoeglijk rondtollen onder de toch al indrukwekkend motorkap, verzekert de ondernemer in nachtrustcomfort zich van de randvoorwaarden die een veilige autorit nu eenmaal waarborgt. Voorts zet hij op weg naar het buitengebied van Amersfoort de automaat op de drive-stand.. “Noem het flaneren”, aldus Van der Veer die uiterst tevreden is over het comfort van zijn fauteuil. “Het is beslist hoogwaardig en het voelt allemaal lekker aan.” Comfort is wel zijn dagelijks dingetje omdat hij een volledig beddenprogramma levert dat de meest optimale ondersteuning biedt om aangenaam te kunnen slapen. “Een goed bed mag overigens best wat meer aandacht hebben in de Nederlandse huishoudens”, vertrouwt hij zijn co-piloot pal voor de invoegstrook van de A1. “Niets is zo belangrijk als een goede nachtrust. Het helpt je om je batterijen weer op te laden en fris en aan de volgende dag te beginnen. Het beste slaaprecept bestaat uit twee ingrediënten: een comfortabel bed en een fijn matras. Bij ons kennen we alle ins en outs. Voor jong en oud.” De goedlachse eigenaar vertegenwoordigt tal van verschillende topmerken, zoals Eastborn, M line, Pullman en Carpe Diem. “En het laatstgenoemde merk zong ook tijdens deze kennismakingsrit door mijn hoofd. Pluk de dag ofwel een aansporing om de dag van heden te gebruiken en om niet tot morgen uit te stellen wat vandaag gedaan kan worden. Net als deze Mercedes is Carpe Diem een kwaliteitsproduct dat gedreven wordt door passie en gedegen kennis.”

Match the car - Mercedes C-Klasse Cabrio

Kroonjuweel

Op de A1 kan Van der Veer zijn rechter enkelgewricht nauwelijks in bedwang houden om het gaspedaal verder in te drukken. Hij merk direct dat het motorblok is voorzien van een extra 48V-boordnet met een riemaangedreven startdynamo (EQ Boost). De combinatie van een 48V-boordnet en EQ Boost maakt extra functies mogelijk die het brandstofverbruik nog verder verlagen en tegelijkertijd voor meer dynamiek en comfort zorgen. Tijdens het accelereren kan EQ Boost de motor ondersteunen met een extra vermogen van 10 kW/14 pk, waarmee het korte moment wordt overbrugd waarin de maximale turbodruk wordt opgebouwd. Dit boosten wordt tevens gebruikt om zo snel mogelijk het optimale motortoerental te bereiken tijdens het schakelen. De schakeltijden van de automaat worden hierdoor korter. “Heerlijk”, concludeert Van der Veer. “Het is in alle opzichten een sportieve en comfortabele auto. Het weggedrag, sfeer aan boord, uitrusting en afwerking… Het is allemaal top.” We rijden via Baarn en de verkeersader A1 weer terug naar het vertrekpunt. Uiteraard hebben zijn medewerkers in de tussentijd niet geslapen. Het is zelf druk bij Truste Slaapcomfort. Nadat Van der Veer de contactsleutels afgeeft, werpt hij nog een blik op dit Duitse kroonjuweel. “Ik zou gewoon met mijn echtgenoot in deze auto zo een heerlijke autoreis kunnen beginnen. Het is gewoon een kwestie van reistassen vullen, en gaan. Carpe diem.”

Fotografie: Arjan Klaver, Mercedes-Benz Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul a.u.b. uw commentaar in!
Vul a.u.b. uw naam in