Match the car…Peugeot 3008 SUV

0
1836
Match the car - Peugeot 3008 SUV

In elke editie laat Amersfoort Living in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus uit de stad en haar regio kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Kasper Stikkelorum van Nefkens Amersfoort plaats achter het stuur van een Peugeot 3008 SUV.

EEN LEEUW VAN EEN SUV

Bij Peugeot Amersfoort staat een SUV in de showroom die een nieuw tijdperk inluidt voor het Franse merk dat ooit begon met de verkoop van pepermolens. Na ‘sterke nummers’ zoals de 205, 307 en 108 is nu de tweede generatie 3008 het nieuwe visitekaartje van Peugeot, die vanaf heden ook de titel SUV in z’n naam draagt. De Fransen haalden twee logische verklaringen aan voor deze zogenoemde position switch. De verkoop van SUV’s in Europa is bijna verdrievoudigd ten opzichte van 2009. Bovendien kreeg de vorige vlees-noch-vis-generatie 3008 die iets had van een monovolume maar ook van een cross-over, een mooi plaatsje in de geschiedenisboeken.

“De nieuwe 3008 SUV legt de basis van een volledig SUV-gamma”, aldus de vestigingsmanager van Nefkens Amersfoort, Kasper Stikkelorum die voor deze editie van Living achter het stuur kruipt. “De combinatie van de verticaal opgestelde grille, de hoge heuplijn en het optisch zwevende dak bezorgen deze auto een gespierde look.” Toegegeven, Peugeot is meestal niet de grootste adept van SUV-proporties, maar op de nieuwe 3008 kloppen ze wel. En daar komt de sportieve GT-Line bij. Dit zouden al redenen zijn waarom de 3008 SUV de prestigieuze titel Auto van het Jaar 2017 heeft verdiend. Maar deze auto toont ook andere prijzenswaardige kwaliteiten. “Met name op het gebied van interieurontwerp, heeft de SUV veel te bieden. Dat laat ik je graag zien.” Wanneer Stikkelorum het portier opent en instapt, valt allereerst het stuurwiel op. “In deze relatief grote auto is een compact en langs beide zijdes afgeplat stuurwiel een uitkomst. Dat zullen we straks merken op de weg. Dankzij het bescheiden formaat stuurwiel heeft de menner een goed zicht op i-Cockpit waarin de klokken zijn vervangen door een beeldscherm, waarop fraaie animaties de ene setting doen overgaan in de andere. Het interieur pronkt onder andere met sierlijke inlegstukken uit stof, leder of geborsteld aluminium, mooi vormgegeven kantelschakelaars en een geslaagde afwisseling van ‘warme’ kleuren met chroomaccenten. Smaakvolle stijlelementen waarmee de 3008 SUV zijn voet zonder schroom naast die van Duitse concurrenten durft te zetten. Bovendien is het allemaal behoorlijk praktisch ingericht. Op de achterbank is het comfortabel reizen – ook voor drie volwassenen – terwijl je achter de tweede zitrij nog een meer dan behoorlijke 590 liter aan kofferruimte ter beschikking hebt. De in twee delen openende kofferklep van de vorige 3008 werd tot slot vervangen door een – optioneel – uitschuifbare laadvloer, die kan fungeren als zitbankje. Maar hier houdt het niet op. Ook het prettige weggedrag mag er zijn.”

WENDBAARHEID

Wanneer alle veiligheidvoorschriften in acht zijn genomen, is een druk op de startknop die op het middenconsole is geplaatst, genoeg om de ophokplicht van de 130 Franse volbloeds op te heffen. “Onder de kap ligt de nieuwe geblazen 1.2 PureTech driecilinder met 130 pk”, legt de vestigingsmanager uit. Opmerkelijk is het acteertalent van de manuele bak. Deze is behoorlijk lichtvoetig, blijkt na het wegrijden van het parkeerterrein van Nefkens Amersfoort. “Het valt direct op dat het onderstel efficiënt afrekent met oneffenheden in de weg. De SUV staat op het EMP2-onderstel van PSA. Dat werd voor het eerst geïntroduceerd op de 308 die een uitstekend comfort en dynamische rijeigenschappen biedt. Dat heeft meer met de afstelling te maken dan met de architectuur. Die maakt immers gebruik van een conventionele layout met een pseudo McPherson voortrein en een torsie-as bij de achterwielen.”

Een uitgekiende veer-demper-combinatie, progressieve eindelooprubbers en een bovengemiddeld grote veerweg zorgen ervoor dat de 3008 SUV een pokdalig asfalt met veel gemak verteert. “Ook op de grote weg is het een heerlijke reisauto die voldoende trekkracht heeft om een caravan te trekken”, aldus Stikkelorum die voorts zijn iPhone koppelt aan het gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem. “Muziek uit de jaren ’80 doet het altijd goed, vind je niet?” Natuurlijk kan een stadsrit ook niet uitblijven. “Zoals ik had gezegd, garandeert het kleine stuurwiel een goede wendbaarheid. Maar ik moet nu weer naar de zaak. Over een half uur moet ik voor een zakelijke klant een nieuwe 3008 SUV afleveren met een 1.6 liter motor in het vooronder. En over zakelijke klanten gesproken. Er is veel interesse om deze auto te leasen. Geen wonder, de 3008 SUV is ook tot leaseauto van het jaar gekozen dankzij de aantrekkelijke aanschafprijs (vanaf €30.760 rijklaar) en hoge restwaarde.”

Meer weten over deze auto?
Nefkens Amersfoort
Siliciumweg 36, Amersfoort
T. 033-4613846
www.nefkens.nl