Match the car… Volvo V90

0
3817
Match the car...Volvo V90

Elk kwartaal laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Hendri van de Kamp plaats achter het stuur.

Sinds de overname in 2010 door Geely Automobile heeft Volvo zichzelf en zijn gamma een nieuwe persoonlijkheid aangemeten. De nieuwe S90 en V90 onderstrepen dat. De ambities van beide modellen zijn klaar en duidelijk: ze moeten een plaats zien te veroveren in de markt van de premiumberlines. De S90 is de sedan. De V90 is de uitvoering met een uitbouw, om het jargon van Van de Kamp maar eens direct in te zetten. En nog wel pal voor zijn kennismakingsrit. Deze ondernemer behoort al jaren tot de zogenoemde Volvo-familie. Hij rijdt een V50. “M’n auto is al bijna 400.000 kilometer een betrouwbare mobiliteitspartner”, aldus Van de Kamp die dagelijks succesvol onderneemt met zijn bedrijf 4LifeComfort, specialist in hoogwaardige veranda’s en buitenleven producten. Voordat de kennismakingsrit begint, geeft hij een kleine uitleg over zijn onderneming. “Wij leveren en monteren terrasoverkappingen, veranda’s, buitenkamers, bergingen of carports. We maken het plaatje compleet: van barbecues via infrarood terrasverwarmers en tuinmeubelen tot en met een zwembad in de tuin. Bovendien leveren we in heel Nederland. Daar is een mobiliteitspartner als Volvo natuurlijk geknipt voor.”

‘COOL’

Als Van de Kamp de contactsleutel van de V90 in zijn handpalm krijgt gedrukt, is zijn behoefte om dit Zweedse product te beproeven nauwelijks in te dammen. Binnen enkele ogenblikken staat hij oog in oog met de fraai gelijnde limousine waar hij in de afgelopen maanden het nodige over heeft gelezen. “Volvo heeft resoluut gekozen voor een sobere, maar inspirerende vormtaal”, vertelt hij met al zijn autokennis. De leds vooraan met de hamer van Thor, de gespierde flanken en de daklijn bezorgen deze stationcar een tijdloze elegantie al heeft de sportievere look wel één nadeel: het koffervolume (560 liter) is volgens de autobladen geslonken met 15 liter ten opzichte van zijn voorganger. Ach, dan had de designer maar de uitbouw van 4LifeComfort moeten kiezen, nietwaar?” Natuurlijk weet Van de Kamp ook dat het gros van de verleidingskracht van de V90 voortkomt uit het interieur, waar Volvo imponeert met een vlekkeloze afwerking en een aangename sfeer. De zitruimte aan boord is bijzonder genereus, zelfs voor vier volwassenen. Bovendien straalt het geheel volgens de ondernemer die typische Scandinavische ‘cool’ uit, met leder en aluminium, mooie stiksels en een evenwichtig opgesteld dashboard. “Ook het beproefde Sensus-tablet die de XC90 al aan boord heeft, maakt het merendeel van de traditionele bedieningsknoppen overbodig.” Een koppeling met de iPhone is door Van de Kamp in een handomdraai gelukt. Nadat Spotify lekkere indie-rock laat doorklinken via het geluidssysteem van Harman Kardon, is de emotionele ervaring van het rijden in een V90 versterkt. “Het is inderdaad een briljante geluidskwaliteit die aan de allerhoogste normen voldoet”, aldus de ondernemer die inmiddels alle veiligheidsvoorschriften heeft afgesloten om vervolgens via een fraaie draaiknop in de console de 254 paardenkrachten rond te laten tollen in het tweeliter motorblok. “Het is nu niet het weer ervoor, maar ik heb gelezen dat er zelfs een mogelijkheid is om in vorstperiodes via de telefoon de beglazing ijsvrij kunt maken terwijl je nog aan je ontbijt zit. Dan ben je ook van het nare ijskrabben af. Top toch?”

KOPPELRIJKE MOTORISATIES

Nadat aardig wat kilometers onder de V90 voorbij zijn geschoten, blijkt de autokennis van Van de Kamp behoorlijk te zijn als hij concludeert dat het karakter van de aandrijflijn als gegoten past bij het rustgevende interieur van deze V90. “De zacht schakelende automaat, het rijcomfort en de goed afgewogen stuurbekrachtiging nodigen me uit tot een relaxte rijstijl, zonder dat het geheel amechtig aandoet. Het stuurwiel geeft voldoende feedback, de ophanging is soepel en consistent.” Bovendien merkt hij op dat de Volvo countert met een superieure geluidsisolatie en met koppelrijke motorisaties, met name deze T5. Dat is de enige krachtbron die uitgerust is met Volvo’s Powerpulse, een systeem dat het zwarte turbogat bestrijdt door gecomprimeerde lucht rechtstreeks in het uitlaatspruistuk te injecteren om de prestaties bij hernemingen te verbeteren. Geen overbodige luxe, gezien het forse gewicht van 2.200 kilogram. “Deze auto is zeker het Scandinavisch alternatief voor de premium reisberlines van de grote drie, namelijk de Audi A6, de BMW 5 en de Mercedes E”, concludeert Van de Kamp. “De ruime en mooi gelijnde break zou toch zeker in de fleetsector enige potten moeten kunnen breken. Net als Jaguar met zijn XF gaat Volvo misschien niet frontaal de confrontatie aan met vernoemde grote drie, maar tracht het een alternatief te bieden voor wie eens wat anders wil. Bij de Engelsen is dat eerder sportiviteit en Britse charme, bij de Volvo is het meer Scandinavische cool en een modern design, maar ook heel veel veiligheid. Het is ook een machtig grote reisberlines die natuurlijk helemaal top is als auto voor zakelijk gebruik wordt ingezet. Ik moet nog even doorsparen maar ik zou zo met de V90 de volgende 400.000 kilometers willen maken.”

HOCKEYERS

Terwijl de ondernemer met zichtbaar pijn in het – Volvo – hart de sleutels weer overhandigt, maakt hij nog snel wat foto’s van de V90 met zijn iPhone. Over het uiterlijk van deze stationcar lijkt hij voorlopig nog niet uitgepraat. “De basisvormen zijn langgerekt met een enorme motorkap, lage zijruiten en een al even lage daklijn met die heerlijke ‘uitbouw’ waaronder ongetwijfeld heel wat jonge hockeyers zullen plaatsnemen. Helemaal Scandinavisch 4LifeComfort, zullen we maar zeggen.”