Match the car…Toyota Prius

0
2930
Match the Car

In elke editie laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus uit de stad en haar regio kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Patrick Vos plaats achter het stuur.

Verrassende Sound of silence

De Prius heeft veel succes gebracht voor Toyota. Wereldwijd is deze auto met de stekker op weg naar vijf miljoen kassa aanslagen. Onlangs is de vierde generatie geïntroduceerd die uiteraard weer verder is geïnnoveerd. “De nieuwe Prius verrast.” Deze constatering is van Patrick Vos. Het woord verrassen rolt wel vaker over zijn tong. Verrassen is immers een van de waarden van zijn bedrijf De Huis-Stylist op de Kamp in Amersfoort. Een moderne, inspirerende en sfeervolle woonwinkel met alle mogelijkheden voor de aankleding van ieders interieur. Zijn bedrijf, gelegen aan de woonwinkelstraat van Amersfoort, is overigens zowel aan de buiten als de binnenzijde al verrassend genoeg voor de woonconsument. Terwijl hij pal voor de kennismakingsrit met de nieuwe Prius nog even een kopje koffie inschenkt, geeft hij aan dat de woonconsument in zijn winkel precies kan vinden wat het beste bij zijn of haar interieur past. “Naast onze uitgebreide collectie vloer- en raambekleding, hebben wij een volledig programma behang, karpetten, accessoires en – kleine – meubelen. We kunnen verrassen met een totaalpakket. Net als de Prius die in het parkeervak voor onze winkel staat. Ik ben benieuwd. Ik wil wel eens meemaken wat het is om elektrisch te rijden.”

Slimmer

Buiten staat Vos oog in oog met de Prius. Qua design blijven de Japanners vasthouden aan zijn oervorm, al is de verpakking van de vierde generatie iets toegenomen een stukje aerodynamischer geworden. Zichtbare en onzichtbare foefjes en een lagere carrosserie heeft de Cw-waarde (0.24) verder omlaag gebracht. Het moet bij Vos als muziek in de oren klinken dat de nieuwe architectuur van deze hotspot van Toyota slimmer omgaat met de binnenruimte dan zijn voorganger. Na het instappen laat Vos het interieur van de Prius rustig op zich inwerken. “Wat mij opvalt is dat de bestuurdersstoel comfortabel is en lekker diep zit, al had de zitting wat langer mogen zijn”, aldus de detaillist. “Daar staat weer een goede stuurpositie tegenover. Deze staat minder vlak staat. Bovendien rust je rechterarm desgewenst op de middenarmsteun. Opvallend is dat alles keurig netjes is afgewerkt. Dat geldt ook voor het dashboard dat rust uitstraalt. Er is gelukkig geen overdaad aan knopjes en schakelaars. Alles is binnen handbereik. Nadat hij met speels gemak zijn mobiele telefoon verbindt met het infotainmentsysteem, zet hij de automatische transmissie in de ‘D’ van drive. De Japanse sound of silence ?? vindt de Prius via het historisch centrumgebied zijn weg naar de buitenwegen van Amersfoort.

Vreemde gewaarwording

De ondernemer is tijdens het rijden verrast van de prestaties van de nieuwe Prius waar wederom een 1.8 liter benzinemotor onder de motorkap is gelepeld. Deze vernieuwde versie is zodanig aangepast dat hij nog sneller op bedrijfstemperatuur komt. En dat heeft een gunstige effect op de zuinigheid. Het aan- en afkoppelen van de motor aan de aandrijving is onmerkbaar. Die scheiding is voortaan veel minder strikt. Op hoge snelheid assisteert de elektromotor niet alleen, tot 100 km/u kan voortaan geheel elektrisch worden gereden. De elektromotor (95 pk) wordt dus vaker en langer ingezet. En dat is gunstig voor zijn direct beschikbare trekkracht. “Het is ook goed toeven in de Prius”, aldus Vos die zich helemaal op zijn gemak voelt. “Het is wel een vreemde gewaarwording dat ik met een snelheid van 100 km/h compleet elektrisch en nagenoeg geruisloos rijdt. Heerlijk. Er mankeert niets aan. Deze auto sluit ook naadloos aan op mijn rijgedrag. Goed, ik houd van doorrijden maar ik ben absoluut niet gehaast. Niemand zal me ruw en zigzaggend over het asfalt zien rijden. Of het nu om het inmeten van de woning gaat of het restylen van het interieur, ik ga altijd op tijd weg om op tijd bij de klant te zijn. Wat ook niet onbelangrijk is zijn de bijzonder dunne A-stijlen (de balk tussen de voorruit en de voorste zijruiten). Het zicht is prima. Ik heb het gevoel dat dit het rijden met de Prius minder inspannend maakt.”

Aanstekelijk

Nadat we weer zijn teruggekeerd van de kennismakingsrit, zet de automatische transmissie zich vanzelf weer in de parkeerstand. Vos is weer een mobiliteitservaring rijker. “Natuurlijk is een zuinige en milieuvriendelijke Prius in elke stad welkom”, aldus de detaillist. “De gastvrijheid van de stad voor deze wagen wordt benadrukt doordat er steeds meer oplaadpunten zijn. Een prima ontwikkeling voor een schoner milieu. Ik kan niet anders concluderen dat de kennismakingsrit verrassend was. Hetzelfde gevoel hebben mijn klanten. Ook degene waar ik vandaag naar toe ga. Kan ik de Prius niet even langer gebruiken? Sound of silence. Het werkt aanstekelijk.”