Personal branding

0
2684

Onlangs kreeg ik een klant in m’n studio die merkte dat haar uitstraling niet klopte met het product dat zij verkocht. Bovendien stapten mensen niet makkelijk op haar af. Wat was er aan de hand?

Voor mij zat een aardige, zachte, enigszins introverte vrouw met pikzwart haar, zwarte make up en van top tot teen zwarte, excentrieke kleding. Nu had zij een creatief beroep, dus hierin was het juist belangrijk dat zij ook creativiteit toonde in haar kleding. Haar website was echter heel licht en fris, hetgeen erg contrasteerde met haar uiterlijk. Bovendien schept die geheel zwarte kleding een bepaald beeld dat niet toegankelijk maakt, hetgeen ze wel nodig had. Als ondernemer wil je tenslotte dat mensen naar jou toekomen. Met kleine veranderingen in kapsel, make-up en meer kleur in haar kleding hebben we gekeken hoe ten eerste innerlijk en uiterlijk dicht bij elkaar kwamen maar ook dat haar uitstraling meer klopte bij het product dat zij verkocht. Ongelooflijk belangrijk dus dat jouw persoonlijke uitstraling in alles klopt met het product dat je verkoopt. Alleen dan straal je vertrouwen uit!

En hier komt Personal Branding om de hoek kijken. Zie jezelf (als professional of organisatie) als een merk. Weet wat jou uniek maakt en onderscheid je van anderen. Want dat is het, jezelf presenteren aan anderen, waarbij je automatisch beelden en associaties oproept. Je zet je persoonlijkheid, kennis en ervaring in om je te onderscheiden van anderen en daar kan je kleding je sterk in ondersteunen.

Wat je wilt is dat jouw (potentiële) klanten, mensen in je netwerk of op je werk jou als de beste oplossing voor hun probleem zien. Het gaat dus hier niet zozeer om de technische expertise om je werk te doen; ik ga ervan uit dat die in orde is. Het gaat wel over beïnvloedingsvaardigheden waar iedereen automatisch mee te maken heeft. Met andere woorden, Personal Branding gaat over hoe je eruit ziet, hoe je praat, hoe je je gedraagt en hoe je anderen (emotioneel) raakt en weet te boeien met als uiteindelijke doel succesvol te zijn in wat jij doet.

Belangrijke woorden hier zijn geloofwaardigheid, autoriteit, evenwicht, impact, charisma en authenticiteit. Zaken die soms moeilijk te bereiken zijn maar nog moeilijker om consequent te handhaven! Zorg dus dat alles wat je doet , in je manieren, je kleding, je werk, de manier waarop je met mensen omgaat enz. ook echt bij jou past, anders is het onmogelijk dit te handhaven.
Neem Obama met zijn onberispelijke voorkomen, altijd goed voorbereide speeches en behoorlijk onbesproken (privé)gedrag. Hij zorgt voor een heel constant beeld dat we van hem hebben. Of Jort Kelder, altijd met een zelfde stijl van kleden (met bretels en tikje korte broek) en zich met weliswaar verschillende tv-programma’s altijd richtend op een zelfde doelgroep.

Als jij weet wie je bent en wat je wilt dan kun je jezelf als zodanig “in de markt” zetten. Houd als geheugensteuntje het ABC van personal branding in je achterhoofd:

Apart (durf je te onderscheiden, maak duidelijk waarom men jou moet hebben)
Betrouwbaar (in uitstraling en in alles wat je doet)
Congruent (alle onderdelen van jouw “merk” moeten in overeenstemming zijn)

Samenvattend: Niks is goed of fout, maar zorg ervoor dat alles wat jij doet bijdraagt aan het beeld dat je wilt uitdragen!

Meer weten? Bel 06 41476988. www.colorsofyourheart.nl