Match the car… Audi A3 Sportback G-tron

0
3256

In elke editie laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus uit de stad en haar regio kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Edith van Wiefferen plaats achter het stuur.

NEDERLANDSE ‘GRÜN’LICHKEIT

“De materialen in het interieur en de afwerking van de Audi A3 Sportback G-tron zijn van zeer goede kwaliteit”, stelt Edith van Wiefferen vast. Behalve een connaisseur in woninginrichting, heeft zij een neus voor autointerieurs. Zij is samen met haar man Paul de drijvende kracht van Van Wiefferen in Amersfoort. Een familiebedrijf dat meer dan vijftig jaar een behoorlijke reputatie geniet op het gebied van de complete woninginrichting. Vanzelfsprekend is zij geïnteresseerd in de wijze waarop de Nederlandse designer het interieur van deze Audi A3 heeft aangepakt. Inderdaad. Hollands welvaren. Een flink aantal vormgevers uit ons land is immers verantwoordelijk voor het interieur en exterieur bij verschillende automobielfabrikanten. Onder supervisie van Adrian van Hooydonk is de afgelopen jaren de complete modellijn vernieuwd van BMW. Fedde Talsma is op zijn beurt exterior chief designer van Volvo. En Mattijs van Tuijl tenslotte heeft in sterke mate het interieur bepaald van onder meer deze A3. “Hij heeft duidelijk gekeken naar functionaliteit en kwaliteit”, aldus de onderneemster die eveneens kwaliteit tot haar kernwaarden rekent van haar bedrijf. “Alles zit precies goed. De centrale bedieningsunit op de juiste plek, cupholders voor de schakelpook en een duidelijke lay-out van het dashboard. Alles is even gründlich. Maar ook het uitklapbare beeldscherm dat geleidelijk en gracieus uit het dashboard tevoorschijn komt mag er zijn.” Terwijl Van Wiefferen via het contactslot de 110 pk sterke motor tot leven wekt, borrelen plots herinneringen op van een gesprek met de Nederlandse designer tijdens de introductie in Monaco. “Veel interieurdetails moesten steeds weer worden bijgeschaafd om het net even beter te maken totdat het perfect is”, vertelde hij. Feinschliff, zoals de Duitsers het zo treffend omschrijven, waarbij hij er aan toevoegt dat “niet perfectie het doel is maar gelukkige klanten”. Van Wiefferen moet er om lachen maar onderstreept graag deze laatste oneliner van deze relatief jonge designer van Audi.

TIJDBESTEDING

De A3 Sportback G-tron zet zich in beweging. Dankzij onder meer een tankje aardgas aan boord, welteverstaan. Aardgas is de brandstof in opkomst. Het mag allemaal wel een beetje minder met al die CO2’s, fijnstoffen en NOx’en. En dat is ook de mening van Van Wiefferen. “En dan is het tanken van aardgas ook nog eens goedkoper dan het tanken van conventionele brandstoffen. Daarnaast mogen we een eventueel belastingvoordeel ook niet over het hoofd zien.” Besparing. Het lijkt ook het toverwoord voor de woonconsument. Terwijl we over ‘s lands wegen koersen, vertelt ze dat bij vooral jonge klanten, die net een nieuw huis hebben betrokken, het aspect tijdsbesteding een grote rol speelt. “Zij willen graag investeren in werk en gezin. Minder in het inrichten van het interieur. Als de consument bij ons een keuze heeft gemaakt, is het overhandigen van de huissleutel genoeg. Onze stylisten en een professioneel stoffeerdersteam gaan dan bij hen thuis aan de slag. We zijn pas tevreden als de klant ook tevreden is. En dat zal de fabrikant van deze auto ongetwijfeld met me eens zijn.”

EXTENDER

Na een stevige rit over een mooie mix aan wegen geeft de verbruiksmeter een keurig gemiddelde van 4,7 kg aardgas per 100 kilometer aan. Smokkelen door een deel van de route op benzine te rijden is er overigens niet bij, want een keuzeschakelaar is er niet. Wanneer het gas op is, schakelt de auto zelf over. De benzinetank is te vergelijken met een soort range extender. In geval van nood zou je zo volgens opgave 1.400 km ver moeten kunnen komen. Maar goed, dat is natuurlijk niet berekenend rijden. De testrit voert ons via Nijkerk door de polder om vervolgens via Muiderberg en Baarn weer terug te keren naar Amersfoort. De focus ligt op aardgas en daarop doet de auto het goed. De 1.4 TFSI-motor ontwikkelt een vermogen van 110 pk en een koppel van 200 Nm. Daarmee is hij net iets sterker dan Audi’s instapmotor – de 1.2 TFSI met 105 pk – maar verwacht geen topprestaties. Een sprint naar 100 km/h stopt bij 10,8 seconden en de topsnelheid is 197 km/h. Belangrijker is dat deze milieubewuste Audi een boel gunstige regelingen in huis heeft om een aardgas-ambassadeur bij het aldoor groeiende totaal toe te voegen. En dat doet hij. De testrijdster, die zelf in een auto rijdt die puur elektrisch wordt voortgedreven, is zichtbaar enthousiast. “En over het mooie interieur ben ik voorlopig nog niet uitgesproken. In combinatie met de zeventraps automaat vormt deze aardgasgestookte vierpitter een prima duo. Niet flitsend, wel heel comfortabel. Ik zou een tevreden klant kunnen zijn.”