Hoe Corona een kans werd…

0
82
Het Imagobureau - Fotografie iStockphoto

Ongelooflijk dat we alweer driekwart jaar leven met Corona… Wat heeft het voor velen veel veranderd en op de kop gezet. Ook voor mij werd in eerste instantie alles afgezegd, zowel de bedrijfsopdrachten als de individuele afspraken. En eerlijk gezegd heb ik ook wel even gedacht: Nou, daar gaat mijn bijna 14-jarige ondernemerschap… Maar al snel vroeg een samenwerkingspartner me of ik een training, die ik al jaren voor hen verzorg, ook online zou kunnen geven. En wat er dan nog wel en niet kon.

Nu zeg ik altijd eerst ja en daarna bedenk ik hoe dan…. De training zou in Zoom gegeven gaan worden, dus stap 1 was zelf te zorgen dat ik dit tot in de puntjes zou beheersen. Daarna heb ik een aantal gratis proefsessies gegeven om te ervaren hoe ik het vond om zaken ‘online’ over te brengen en contact te maken. Vóór maart had ik dit namelijk nog NOOIT gedaan. Vervolgens vroeg een klant om een individueel online advies, omdat zij, met nu ineens heel veel gesprekken en vergaderingen online, tips wilde over professionele ‘online’ zichtbaarheid en visuele overtuigingskracht. Dus ik me hier als een speer in verdiept en dingen uitgeprobeerd en ook deze sessie werd goed ontvangen. En bam, daar zag ik als ondernemer een kans: Hier kon ik wel een training van maken. Voor kleine groepen, zodat je van elkaar kon leren en het tegelijk niet te lang zou duren. Dus in mijn volgende nieuwsbrief bood ik (inwendig schoorvoetend) mijn eerste POP-sessie aan. ‘Professioneel Online Presenteren en Profileren’ was geboren! Het werd het een succes, de ene na de andere organisatie boekte één of meer sessies. En ze lopen nog steeds heel goed, want voor een deel zal online werken het nieuwe normaal zijn. Hoe we ook snakken naar weer meer mensen en collega’s zien en even iets anders dan de vier muren van je slaapkamer, keuken, huiskamer of kinderkamer, het thuis werken en online vergaderen heeft ook zo zijn voordelen hebben we ontdekt.

Maar wat kom ik veel bijzondere situaties tegen. Veel mensen realiseren zich totaal niet hoe ze bij de ander(en) in beeld zijn en wat dat oproept. Bedenk je dus ten eerste steeds weer dat je – ook als je dat vanuit huis doet – aan het werk bent en jouw bedrijf vertegenwoordigt. Anders dan in een live vergadering, waar je een zaal binnenkomt en ergens gaat zitten en je installeert, open je nu je teams- of zoomsessie en ben je ‘binnen’. Jij kunt zèlf dan wel kiezen voor gallery view’ waarbij je alle sprekers klein in beeld ziet, of jezelf voor jezelf onzichtbaar maken, maar de ander kan het beeld zo hebben staan dat jij juist groot zichtbaar bent. En hoe kom je dan over?

Verlichting, hoogte van je beeldscherm, stand van je camera, achtergrond, hoe ver weg zit je van jouw monitor, tot wie richt je je met praten, het zijn zomaar wat zaken waar je rekening mee kunt en moet houden. Bekijk ook je achtergrond eens kritisch. Hoe rommelig is deze? Wat is er zichtbaar? Bedenk dat dit ook iets over jou zegt. Niet goed of fout, maar wees je ervan bewust. Wat wil jij van jezelf laten zien? Soms kan het een leuk gesprek opleveren, maar het kan ook totaal afleiden van de boodschap die jij te brengen hebt. Zo begeleide ik onlangs een man voor wie het lastig is zijn autoriteit en senioriteit te laten zien. Hij is een heel zachte, benaderbare en toegankelijk man, één die je echt in je vriendenkring wilt. Nu sprak ik hem steeds (online) in zijn gezellige warme en knusse woonkeuken, met tulpen op de achtergrond en een groot stoffen wandbord vol met gezellige kaarten. Prima natuurlijk, maar het versterkte het beeld dat mensen al van hem hadden. En hij wilde juist in een aantal gevallen wat meer stevigheid laten zien. Dan spelen ook dit soort aspecten een rol.

Wees je ook bewust van je kleding, ook als je zoals nu alleen je schouders en een stukje van je borst laat zien. Natuurlijk zit praktisch niemand in pak thuis te werken, dat hoeft ook niet. Maar ook hier geldt: Je bent wel aan het werk en wilt jouw professionaliteit laten zien. Dat maakt nu eenmaal dat je serieuzer wordt genomen en beter op waarde wordt geschat. Trek dus een overhemd aan in plaats van een T-shirt of alleen die makkelijke hoody. En dames, ga toch voor een leuke top met een fijn tricot of gebreid jasje. Het geeft je rechtere schouders en dit maakt dat je serieuzer en professioneler overkomt. Kijk daarnaast of je kleding niet teveel afleidt. Is het contrast niet veel hoger dan jouw natuurlijke contrast? Is het motief in je overhemd of blouse niet te veel aanwezig? Maakt je shawl of colrui niet ‘gesloten’? Maakt jouw zwarte kledingstuk dat je normaal fantastisch staat, online niet een te groot massief vlak? Zaken waar je zo gemakkelijk rekening mee kunt houden als je je ervan bewust bent. Daaronder mag je fijne spijkerbroek met stretch, of draag je lekker je sneakers onder je tricot broek. Het thuis werken is nu eenmaal niet het werken op kantoor en daar hoeft ook niet dezelfde kleding bij. Tip: Doe dan wel even je camera uit als je pauze hebt of wegloopt, zodat niemand ziet hoe casual je erbij zit ;-)). Bedenk dus bij elke online vergadering: Wat zou ik in een live vergadering hebben aangetrokken en wat kan mij helpen om op waarde te worden geschat. Nooit goed of fout, het gaat erom dat jij kunt kiezen en dat je leert je visuele repertoire te vergroten!

Fotografie: iStockphoto

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul a.u.b. uw commentaar in!
Vul a.u.b. uw naam in