Ik betaal minder, JIJ?

0
2838

Ben al tijden de weg kwijt wat iets kost. De prijs is nooit meer de prijs, alleen de supermarkt is soms voorspelbaar, een pak karnemelk verandert niet zo snel qua prijs. Waarom betaal ik nooit meer de prijs die staat op hetgeen ik wil kopen? Ben ik zo’n goede onderhandelaar? Jaren doorgebracht in de souk in Egypte? Nee, zeker niet. Mijn prijsverlager heet Internet waardoor je snel een andere prijs kan vinden of krijgen. Veel tijd besteed ik er niet aan, meedoen aan veilingen e.d. of iedere dag zelf kijken naar een prijs doe ik niet. Te veel gedoe. Ik geef je mijn instant-werkwijze om minder te betalen.

De ik-geef-nu-korting bij nieuwsbrief – Deze is snel verdiend. Vaak krijg je 5 of 10 euro korting bij je aankoop als je je eerst aanmeldt voor een nieuwsbrief, vaak bij kleding en cosmetica. Het kost je slechts je e-mailadres. Nu zit ik niet op reclame te wachten en heb daarom een aantal e-mailadressen, speciaal voor dit doel. Na aanmelding op een nieuwsbrief krijg je meestal een code toegestuurd. Dit kun je vaak onbeperkt doen, zeker als je je weer afmeldt.

De kick-back-na-aankoop – Na pittige vergelijking bij de aankoop van onze recente wasdroger, googelde ik nog even op geld terug bij aankoop van “merk” wasdroger. Regelmatig zie je die extra korting niet bij de leverancier waar je hem koopt omdat het vaak acties zijn van de fabrikant. Naast de laagste prijs kwam er binnen 1 dag 50 euro terug door slechts het mailen van de factuur.

De spaar-nu-korting-en krijg terug als je voldoende verzamelt – Er zijn talloze sites die dagjes weg aanbieden met fikse korting. Deze korting krijg je niet direct maar bouw je op als tegoed. Vanaf bepaald tegoed (vaak rond Euro 12,50) kun je het geld op je rekening laten storten. Dit lijkt omslachtig maar werkt heel simpel. Vraag het geld terug zodra je de ondergrens bereikt. Zo vergeet je het niet en ontvang je maximale korting. Check regelmatig ook even de acties op sites als Airmiles, Rentepunten, etc. Vaak kun je daar ook kortingsbonnen kopen met je ‘punten’.

De ik-gebruik-goedkope-laptop om vakantie te boeken – Ben jij ook gek op Apple? De meeste bedrijven weten welke browser je gebruikt en Safari is standaard voor Mac-gebruikers. Aangezien Apple dure producten maakt, gaan bedrijven ervan uit dat je dan ook veel kan betalen, in ieder geval kan jouw prijs hoger zijn dan die van de buurman voor dezelfde reis op het zelfde tijdstip. Dus, gebruik bijvoorbeeld Google Chrome als browser om niet standaard duurder uit te zijn.

De ik-wil-nu-kopen-in-de-winkel-maar-voor-prijs-op-internet – Uiteraard kun je je op een aankoop goed voorbereiden door vooraf goed te vergelijken maar vaker besluit je in de winkel om opeens iets te kopen. Helaas hebben veel winkels nog niet allemaal internet consoles in de winkel staan. Check de website van de winkel zelf op je mobiel (vaak krijg je een korting die niet in de winkel geldt) of vergelijk op je mobiel voor welke prijs je het ook kunt krijgen. Winkeliers willen graag dat je in de winkel koopt en vragen om korting met goede onderbouwing, heeft mij al wat besparingen op geleverd. Winkelier blij, want vandaag omzet en jij blij, want scherpe prijs.

De mobiele app die extra aanbiedingen geeft – Deze komt in vele varianten. Bijvoorbeeld een melding op je mobiel als je een winkel binnenloopt (als je die functie hebt aangezet), een app die jou tot bepaalde dagen korting geeft als je naar de winkel gaat, de krijg geld terug app als je bonnetje uploadt etc. Zorg dat je jouw favoriete leveranciers volgt. Doordat bedrijven het gebruik van hun app willen stimuleren, zie je hier vaak andere aanbiedingen. En alle klantkaarten, die zet je ook gewoon in je mobiel zodat je ze altijd bij je hebt. Ben zelf fan van stocard.

De standaard dagen die altijd weer terugkomen bij parfumeries – Waarom koop je nog iets voor de volle prijs waar het parfum of crème betreft? Stapelkorting, 25% korting op geuren, etc. kom ieder seizoen terug op dezelfde momenten. Even wachten en dan inslaan. Via app of nieuwsbrief word je vanzelf gewezen op de komst van deze actie.

De wij-hebben-alle-kortingsacties-voor-je-verzameld – Vaak werken deze sites slecht of moet je te veel handelingen doen maar grote kledingzaken als Wehkamp en Zalando hebben vaak simpele codes op deze sites gezet die je gemakkelijk kunt kopiëren in je aankoopscherm. Ik volg deze sites nooit maar zoek net voordat ik de bestelling doorvoer even snel op korting+naam winkel+code of coupon en meestal geeft dat direct resultaat.

Tja, met deze tips houd je bijna geld over of kun je nog meer uitgeven. Maar als je het mij vraagt: “ik snak naar de prijs is gewoon de prijs”. Liever het hele jaar laag met 1 of 2 uitverkopen waarin je weet dat wat je koopt het model/design van afgelopen periode is. Dan draait je keuze voor een leverancier weer echt om service, extra’s en verrassingen: daar besteed ik toch het liefst mijn tijd aan.

Fotografie: iStockphoto