Match the car…Alfa Romeo Giulia 2.2 diesel

0
2286

In elke editie laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Benny Meeusen, directeur van INHUIS Plaza, plaats achter het stuur van een Alfa Romeo Giulia 2.2 diesel.

WAT GOED IS, KOMT LANGZAAM

Een lange houdbaarheid creëert een duurzame verkoopbalans. Het lijkt op het lijf geschreven van het Italiaanse automerk Alfa Romeo dat altijd zijn waarden heeft vastgehouden: Een ‘cuore sportivo’, een fraai motorgeluid, karakter en flair. Maar ook zijn elegante vormen spreken een grote groep ‘Alfisten’ aan. Het is een happy feeling waarmee de autoconsumenten zich willen identificeren en wat zij uit willen dragen naar hun omgeving. Legendarisch zijn onder meer de Montreal, 33, GTA of 8C. En niet te vergeten de Giulia die in ’62 aan het publiek werd voorgesteld. Deze auto, die tot 1978 werd gebouwd, is nog steeds erg gewild. De kans lijkt groot dat we dat in 2050 ook van de nieuwe Giulia zullen zeggen. Het ontwerp is van Lorenzo Ramaciotti. Hij vond het, na het ontwerp van lange houtbaarheidsmodellen als de Ferrari 456 en 550 alsmede de Maserati Birdcage Concept, tijd voor een welverdiend pensioen. Totdat in 2007 de telefoon gaat. Grote baas Sergio Marchionne wilde Ramaciotti inzetten voor de zogenoemde ‘progietta Giulia’. Uitgangspunt was simpel en tegelijk complex. Maak een totaal nieuwe auto. Het begint allemaal dus met een broodje boetseerklei. En allemaal onder leiding van Philippe Kreif, die in het recente verleden verantwoordelijk was als ‘chassis engineer’ van de Ferrari 458 Speciale.

PREMIUMRIVALEN

Als in de representatieve en overzichtelijke showroom van INHUIS Plaza een van de fraaie zonswerkingen elektronisch wordt geopend, is het resultaat van al het kneedwerk van Ramaciotti zichtbaar. De Giulia glimt aan alle kanten. “Wat een prachtige lijn.” Dit zijn de eerste woorden die over de welbespraakte tong rollen van Benny Meeusen. Hij is directeur van INHUIS Plaza. Dit bedrijf is specialist in raamdecoratie en zonwering op maat, levert perfect maatwerk en stelt service en kwaliteit voorop. INHUIS Plaza heeft een showroom in Barendrecht en in Naarden waar de consument terecht kan voor advies op maat. Natuurlijk is Meeusen erg benieuwd hoe het paradepaardje van Alfa Romeo rijdt waarbij hij het woord ‘splinternieuw’ niet in de mond neemt. “Uit de media heb ik begrepen dat Alfa al heel wat deadlines met dit model heeft overschreden. Ik denk dat we nu driekwart jaar verder zijn.” Met de contactsleutels op zak opent de ondernemer het portier en neemt vervolgens plaats achter het sportieve stuur. Nadat hij alle veiligheidsvoorschriften in acht heeft genomen, neemt hij de tijd om het interieur in zich op te nemen. “Wat mij opvalt is dat het dashboard niet heel veel afwijkt met dat van de Duitse premiumrivalen”, weet Meeusen. “Het is buitengewoon fraai afgewerkt en dat is niet echt wat ik van een doorsnee Alfa gewend ben. Bovendien is de ergonomie ook niet verkeerd. Het leer is goed afgewerkt. Dankzij de elektronische bediening is het eenvoudig om de beste zitpositie achter het stuur te krijgen. Erg mooi vind ik hoe de infotainment in het dashboard is geïntegreerd. Ik heb op dit gebied andere Italiaanse probeersels gezien die nu niet bepaald uitblonken.” De ondernemer drukt op de startknop die het designteam van Ramaciotti fijntjes op het stuur heeft aangebracht. Tijd om de happy feeling van deze Giulia op de buitenwegen van Naarden te beproeven. Na het ontwaken van de 136 paardenkrachten in de 2.2 liter diesel is het startschot gegeven voor veel rijplezier. Jammer dat boven de 3.500 toeren het dèja-vu-gevoel niet tot in de cockpit doordringt. De bekende snerp van Alfa ontbreekt. Het is tenslotte een oliestoker die het in de leasemarkt aardig wat snerp zal maken om de nodige zakelijke rijders voor zicht te winnen ten koste van de Duitse premiumrivalen als BMW, Mercedes en Audi. Meeusen voelt zich met een pittige gangetje op zijn gemak. Hij is van het type waar ook deze Alfa voor is gebouwd: inhalen en niet ingehaald worden. “En dat geldt natuurlijk ook in het zakenleven” duidt hij. “Onze kracht is dat ik met m’n bedrijf verschillende services biedt, zoals advies aan huis, meet- en montageservice en lange garantietermijnen op onze producten. Om onze klanten zo goed mogelijk te helpen, kan men met ons chatten, bellen, e-mailen of langskomen in onze fysieke vestigingen in Barendrecht en Naarden. In de webwinkel kan de consument door een eenvoudig bestelproces en concrete informatie zelf raamdecoratie en zonwering samenstellen. In onze showrooms ervaart de consument onze producten. Trouwens, deze auto zou wel een of meerder jaloezieën kunnen gebruiken. De zon brandt behoorlijk.”

APPLE

De kennismakingsrit voert ons langs onder meer het stroomgebied van de Vecht en de groene longen van ’t Gooi. Uiteindelijk parkeert de jonge ondernemer de nieuwe telg van Alfa voor de showroom van INHUIS Plaza dat op het bedrijventerrein in Naarden is gevestigd. “Als het op rijplezier aankomt, hoeft de Giulia van niemand lessen te krijgen, hoogstens dat de autoconsument niet lang hoeft te wachten”, duidt hij. “Uitstel is zeker geen afstel gebleken. Het is net alsof Alfa de strategie van Apple volgt: Wat goed is, komt langzaam. Dat klopt helemaal.”