Meer dan die mevrouw met de sjaaltjes…

0
972

Tijdens een netwerkbijeenkomst kan het zomaar gebeuren dat als ik uitleg wat ik doe mensen al snel zeggen: “oh, ben jij zo’n mevrouw met van die sjaaltjes die je over je schouder krijgt?” Nu voel ik mijzelf daardoor niet (meer) direct aangesproken, omdat ik weet wat ik voor mensen kan betekenen en dat ik mijn werk ongelooflijk serieus neem. Maar toch… Wordt mijn vak nog altijd niet als beroep gezien maar als leuke hobby? Wordt de waarde ervan onderschat? Zijn er teveel collega’s die zich wel zo profileren? Het zette me in ieder geval wel aan het denken.

Want wat is dan de waarde die een image consultant kan toevoegen? De belangrijkste woorden zijn denk ik zichtbaarheid en zelfvertrouwen. De wetenschap dat je er, waar je ook naar toe gaat en wat je ook moet doen, stralend, goed en zelfverzekerd uitziet. Ook als je dat van binnen niet altijd helemaal bent, want dat kunnen we tenslotte allemaal wel eens hebben. Maar over je uitstraling hoef je je dan in ieder geval geen zorgen te maken. Die klopt, bij wie jij bent en bij wat jij wilt laten zien. Je weet in welke kleding je namelijk krachtig kunt overkomen, of hoe je kleding je juist zachter en toegankelijker kan maken.

En ja, één van de onderdelen van een image consult is dan een kleurenanalyse. En net zo goed als een tandarts gereedschap gebruikt om je gebit te checken en een opticien apparatuur heeft om naar de kwaliteit van je ogen te kijken, gebruik ik doeken om te bepalen welke kleuren jouw laten stralen. Want nee, dat zie ik niet altijd direct als iemand in mijn studio binnenkomt. Het is echt loslaten wat ik denk, maar puur kijken wat er gebeurt met iemands gezicht bij lichte of donkere kleuren, warme of koele – en heldere of wat afgezwakte kleuren. Maar het kan ook zomaar zijn dat die persoon, door zijn/haar oog-, huid- en haarkleur mooi is met lichte kleuren, maar door zijn/haar temperament niet genoeg heeft aan die lichte kleuren. Dat die de kracht niet laten zien. En ook dat kun je zichtbaar maken tijdens een kleurenanalyse. Gaaf toch?

Daarnaast kan een klant ontdekken welke stijl van kleden bij hem/haar past. Zowel qua figuur als qua persoonlijkheid. Hoe laat je met jouw kledingkeuze jouw creativiteit zien bijvoorbeeld, of je speelse karakter, of juist jouw daadkracht en doelgerichtheid. Voor een deel speelt kleur hier wederom een rol, maar materiaalkeuze, belijning en accessoires zijn hier ook van groot belang. Tenslotte is jouw kleding de verpakking van wie jij van binnen bent. Dan is het toch fantastisch als die buitenkant de binnenkant versterkt?
Dus ook je kledingstijl en je accessoires kunnen je zichtbaarder maken. Qua kleur kan het dat minder opvallende kleuren bij jouw uitstraling passen, waardoor je minder zichtbaar bent. Maar stel je hebt krulhaar. Dan is het prachtig om de beweeglijkheid van je haar te herhalen in een ketting met kruldraad en mooie kralen, wat absoluut een versterkend effect heeft op je uitstraling. Of wat dacht je van een goede bril die jouw oogkleur versterkt in plaats van verstopt… Kijk of koop dus nooit wat bij een ander zo leuk staat, het kan dat het voor jou totaal niets doet!

Tot slot kan een image consultant je helpen het “totale plaatje” te laten kloppen. Hoe sta je, geef je een goede handdruk, neem je niet teveel “ruimte” in, waardoor andere mensen zich onzeker bij jou voelen? Weet jij alles van (zakelijke) etiquette, of twijfel je ook wel eens als je aan een chique diner zit? Allemaal vrij gemakkelijke vaardigheden die je je kunt eigen maken als je even weet hoe… Geen hogere wiskunde, maar praktische tips. Wel zaken die jou zekerheid en gemak opleveren waardoor jij je op de ander en op jouw boodschap kunt focussen!

En dan komen tijdens een consult ook die sjaaltjes over je schouder… even maar… en zul je versteld staan van de kracht ervan!

Fotografie: iStockphoto

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul a.u.b. uw commentaar in!
Vul a.u.b. uw naam in