Generatie Y

0
3506

De Millennials, ofwel Generatie Y, is de groep mensen die geboren is tussen de beginjaren tachtig tot aan het nieuwe millennium. Het zijn de mensen die nu aan het begin van hun carrière staan, opgegroeid met computers, internet en social media en sterk gemotiveerd zijn om alles helemaal anders te doen dan de vorige generaties. In de VS bestond een derde van de bevolking in 2013 uit Millennials. Binnen niet afzienbare tijd zal deze groep het grootste deel van het wereldwijde vermogen in handen hebben.

Millennials worden gekenmerkt als zelfverzekerde multitaskers, opgegroeid in een ‘grenzeloze’ wereld, met een grote diversiteit en extreem snel aanpassingsvermogen. Millennials zijn tevens de mensen die nieuwe middelen inzetten, denk hierbij aan crowdfunding voor het eigen collegegeld of hypotheekadvies via Skype.

In de eerste gelederen van deze generatie bevinden zich de mensen die inmiddels rond 35 jaar zijn; van oudsher een leeftijd waarop er meer en meer nagedacht wordt over het opbouwen van vermogen en het veilig stellen van inkomen voor de oude(re) dag. Gezien de richting van zowel politiek als maatschappij zal het voor deze generatie nog belangrijker worden om zo veel mogelijk zelf redzaam te zijn wat betreft het eigen pensioen.

Wetmatigheid nummer één wat betreft beleggen is; hoe jonger je er mee start, hoe beter het is. Beleggers als Warren Buffett verdienen het merendeel van hun rendement door het ‘rente-op-rente’ effect. Dat is het herinvesteren van uitgekeerde dividenden en coupons, waardoor rendementen zich opstapelen. Hoe eerder je begint, hoe groter het effect. Op die manier kan men het vermogen pas echt laten groeien.

Toch blijft de groep jonge mensen nog steeds erg terughoudend waar het beleggen aangaat. Onderzoek wijst uit dat slechts een kwart van de Amerikanen onder de dertig jaar aandelen bezit. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat onder mensen met een leeftijd richting de pensioendatum, dat percentage verdubbelt.

Reden voor de grotendeelse afwezigheid van Millennials op de beursvloer zou kunnen zijn dat deze generatie meer in belevenissen denkt in plaats van geld. Daar bovenop heeft de generatie Y in het recente verleden al twee crashes heeft gezien; de Internetzeepbel die knapte in 2000 en de meest recente financiële crisis van 2007/2008. Desondanks stijgt het aantal Millennials dat interesse heeft in beleggen of er in ieder geval over nadenkt om te gaan beleggen, wel gestaag. Deze generatie wil dit echter wel op haar eigen manier en voorwaarden doen.

In dat licht zijn er (nieuwe) instrumenten populair onder jongeren. In eigen land is de opkomst en de groei van het beleggingsplatform BUX, waarmee je heel gemakkelijk vanaf je smartphone of tablet kan handelen, een opvallende. Maar ook Robinhood, een online aandelenbroker, die handelen in effecten gratis aanbiedt via eigenlijk alleen mobiele apparaten, is een doorslaand succes in de Verenigde Staten.

Millennials hebben ook andere prioriteiten over waarin te investeren. Zij verwachten eenvoudigweg andere dingen dan de Baby Boomers, als het gaat om aanbod van producten en diensten, communicatie over en weer, gebruik van technologie, maar ook de manier van denken. Het zijn belangwekkende trends, die langzaam maar zeker in iedere branche doordringen. Zij kunnen de financiële sector, als die niet voldoende met haar tijd meegaat, een paar (extra) grijze haren bezorgen.