Jaguar XE, British dynamite

0
1974

Halverwege Pamplona en Logroño worden op het Circuito de Navarra de motoren warmgedraaid. Zes bochten naar links en negen naar rechts op een afstand van 3.933 meter vormen een gecompliceerd en aantrekkelijk parcours. De Jaquar XE toont hier z’n klasse. En dat laat de nieuwe telg van dit Britse merk ook op de fraaie Baskische buitenwegen volop merken.

Brullende motoren, rokend rubber en het uiterste vragen van ieders stuurmanskunsten. Het schijnt erbij te horen bij de introductie van auto’s uit het populaire premium-segment waar de messen dagelijks worden geslepen door tal van autofabrikanten. Zo werd voor de kakelverse BMW 3-Serie in het zuiden van Spanje het Circuito de Albacete afgehuurd om het journaille de kwaliteiten van deze Duitse bestseller te kunnen laten ontdekken. Bepakt en bezakt met die ervaring ligt een paar jaar later op Pamplona Airport in Baskenland de contactsleutel klaar van de Jaguar XE. Een type dat Jaguar vanaf het eerste schroefje zelf heeft ontwikkeld. De verwachtingen zijn torenhoog. Het merk wil verkooprecords breken en zich als betrouwbare outsider positioneren. Ze wil ook een smaakvol partje van de premium-taart opeisen met een argwanende Europese autowereld als resultaat. De fabrikanten van de BMW 3-Serie, Mercedes C-Klasse en Audi A4 slapen wat onrustiger nu in het Engelse Solihull de lopende band een drieploegendienst draait om de mondiale dealers te bevoorraden. Het regent orders. Normaal verdampt de portemonnee al bij de gedachte aan Jaguar. Maar met de XE wordt een bredere doelgroep bereikt. Voor een vanaf prijs van onder de veertig mille is dit Britse merk niet te versmaden voor doorsnee particulieren, ondernemers en zelfs managers in het middenkader.

ALUMINIUM

Eerlijk is eerlijk, de eerste confrontatie met de XE die op Pamplona Airport in het felle zonlicht blinkt, zal ongetwijfeld de smaakpapillen van menig autoliefhebber prikkelen. Het exterieur is gracieus gevormd met een uitgekiende combinatie van sportiviteit en elegantie. De voorzijde is zelfs indrukwekkend en zal bij menig medeweggebruikers een flink portie jaloezie opwekken voor zover dit deel van de XE is te vangen in de buiten- en binnenspiegels. Volgens de technische specificaties is het koetswerk voor 75% opgetrokken uit aluminium. Bovendien liet de fabrikant zich niet verleiden om ditmaal met een voorwielaandrijver te komen. De XE loopt dus in de pas met z’n Duitse evenknieën zodat in de toekomst deze compacte auto wellicht met vierwielaandrijving op de markt kan komen. De keuze voor de achterwielaandrijving zou volgens de specificaties voor een evenwichtig en dynamisch rijgedrag zorgen.

‘SWIPE’ EN ‘STRETCH’

De hoogste tijd dus om de 180 paardenkrachten, die in de 2.0 Ingenium turbodiesel huizen, te ontwaken. Met een officieel gemiddelde van 3.8 liter op 100 kilometer is dit de zuinigste Jaguar die de constructeurs in Solihull ooit hebben ontwikkeld. En dit heeft ook prettige gevolgen voor de bijtelling met de wetenschap dat het lage verbruik correspondeert met een gemiddelde CO2-emissie van 99 g/km. De route naar het circuit, waar geregeld raspaardjes uit de Formule 1 de nodige oefenrondjes maken, is via een touchscreen in de middenconsole probleemloos ingevoerd. Dit is het ultieme commandocentrum. Het 8” kleurenscherm heeft een geheel nieuwe grafsche interface, reageert snel en werkt met gebaren die bekend zijn van tablet en smartphone, zoals ‘swipe’ en ‘stretch. Via het display heeft de menner de controle over de belangrijkste functies van de auto, inclusief audio, navigatie, klimaat en mobiele telefoon. Klaar om alle finesses van de XE te ontdekken.

PRIMA TYPERING

De wegen die het geaccidenteerd landschap in de directe omgeving van Pamplona doorsnijden, dagen het rechterenkelgewricht uit om het gaspedaal wat verder in te trappen. De handgeschakelde zesbak is soepel zodat het karakter van deze XE het beste omschreven kan worden als een driver’s car. Ook de ‘zit’ in het comfortabele leder is lekker laag. De bestuurder heeft niets te Jaguar wensen over. De fabrikant beweert zelfs dat de XE een van de meest dynamische berlines in z’n segment is. En na deze eerste rijimpressie door het afwisselende Baskische landschap moet het autohart bekennen dat niets van die bewering gelogen is. De auto rijdt sensationeel en erg nauwkeurig. British dynamite. Een prima typering. Maar is dit ook zo buiten het gezichtsveld van de hermandad op het Circuito de Navarra? Na een heerlijk verblijf in Castillo Gorraiz Hotel Golf & Spa, dat fraai gelegen is aan de voet van de Pyreneeën, vertelt Ian Callum, Jaguar’s director of design tijdens de ochtendbreefing het journaille onverholen dat het de missie van Jaguar is een opwindend en dynamisch ontwerp te creëren, waarin de rol van de XE als rijdersauto duidelijk te herkennen is. “Daar zorgen de ‘cab-rearward’-opzet en strakke verpakking voor en die bieden tevens de illusie van snelheid, zelfs wanneer de auto stilstaat. Het ontwerp heeft sterke familieovereenkomsten met de populaire F-TYPE en onderscheidt zich in elk gezelschap.” De sterke verwantschap met de F-TYPE, die uw dienaar een jaar geleden op Circuit de Barcelona-Catalunya mocht uitproberen, is geen loze kreet. Zeker niet als de racekuren op het asfalt van Navarra met een XE ondernomen kunnen worden waarin een 3.0 V6 Supercharged benzinemotor gelepeld is. Ook deze krachtbron van Jaguar is afkomstig van de fabriek in de Britse West Midlands. De prestaties zijn betoverend als de ophokplicht is opgeheven van de 340 Engelse volbloeds. Imponerend. De XE is geboren onder een goed, enthousiast en dynamisch gesternte. De rochel uit de uitlaten na het inremmen voor een scherpe bocht is zelfs vereeuwigd als ringtone op de iPhone. Voor wie op zoek is naar een charismatische vierdeurs en iets anders wil dan de eeuwige Duitse supertrio, heeft met de XE een goede keuze gedaan. Het grootste nadeel ontdekt de menner wanneer de XE in een parkeervak aan de voorzijde van Pamplona Airport gezet moet worden. En dat is het afgeven van de contactsleutel. Half juni staat de XE bij de dealer. Het is niet ondenkbaar dat het Circuit Park Zandvoort stiekem opgenomen zal worden in de proefrit met de XE op Nederlandse bodem. British dynamite is behoorlijk appetijtelijk.

Meer weten over deze auto?
Automobielbedrijf Charles Serry ACS
Oscar Romerolaan 2, Hilversum
T. 035-6261360
www.acs-hilversum.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul a.u.b. uw commentaar in!
Vul a.u.b. uw naam in