Match the car…DS 7 Crossback

0
376
Match the car...DS 7 Crossback

Elk kwartaal laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Erik Maas plaats achter het stuur.

JOIE DE VIVRE MET DÉESSE

De typeduiding DS spreekt men in Frankrijk uit als déesse, wat godin betekent. Een creation die Citroën in de jaren vijftig bedacht voor een auto die daarna als ‘Snoek’ door het leven ging en tegelijk beschouwd werd als het rijdend symbool van Franse comfortabele vering, inventiviteit en gestroomlijnde vorm. 60 jaar na dato vindt de renaissance plaats van de DS. Maar nu als een apart premiummerk van de PSA-groep. Dat komt omdat het Europees chique helemaal ontdekt werd in met name China. Om te kunnen voldoen aan de Chinese wet, moest Citroën incorporeren met een Chinees bedrijf dat het naambordje DS aan de gevel mocht bevestigen. Zo werd DS, die in het collectieve geheugens eenmaal zit geklonken dankzij de iconische ‘Snoek’, verheven tot een wereldwijde merknaam. Sinds de facelifts, waarbij de DS 3, DS 4 en DS 5 de merknaam Citroën verloren, is het nu tijd voor de eerste auto die vanaf het eerste kneedproces op de designafdeling als DS wordt gevoerd. Dit is de DS 7 Crossback. “Het is een cross-over in het druk bevochten C-segment”, aldus Erik Maas, directeur van Emerpark-Citroën met vestigingen in Amersfoort en Hilversum. Maas is tegelijk testrijder van de DS 7 Crossback voor deze editie van Living. En dat is handig om op de hoogte te zijn van alle ins en outs. Zo vertelt hij dat deze eerste volwaarde DS-telg ook op het zogenoemde EMP2-platform staat. “En die kennen we van de Peugeot 3008. Bovendien is de DS 7 Crossback een creatie van de Nederlandse ontwerper Ivo Groen die ooit op de designafdeling van PSA Peugeot Citroën een paar kilo chamotte omkleedde die uiteindelijk het koetswerk opleverde van de Peugeot 108. “Hij is inmiddels verantwoordelijk voor het design van de DS-lijn. De DS 7 Crossback luidt het begin in van een zogenoemde zesmodellen-strategie; elk jaar is er een nieuwe introductiefeestje te verwachten van een nieuwe DS, verdeeld over het B-, C- en D-segment zonder dat het een matroesjka-effect oplevert.”

SOLIDE

Match the car...DS 7 CrossbackTerwijl de DS 7 Crossback op het parkeerterrein van Emerpark- Citroën aan de Hanzeboulevard 24 in Vathorst staat te wachten op een testrit, vertelt Maas over de exterieur van de nieuwe déesse. “Als je goed kijkt ontdekt je dat de DS 7 veel designelementen heeft die je normaal alleen op concept-cars ziet. Zo is sterk ingezet op het design van de lichten. En in de koplampen zitten LED-modules die de indruk geven van diamanten en die tijdens het rijden meebewegen in de richting waarin je stuurt. En de achterlichten lijken een mozaïek van bloedrode diamanten te zijn. Voorts moet de grote grille met diamantenmotief de kracht van een soort wapenschild overbrengen. Ook de strakke lijnen, blitse velgen en chroomaccenten geven de SUV een solide uitstraling. Maar ook het interieur van de DS 7 Crossback is even ruim én even verfijnd. Met zijn 4,57 meter lengte is de wagen allesbehalve compact. De ruimte achterin is vergelijkbaar met die van een ruime sedan. Een klassiek B.R.M. Chronograph-klokje en een elegant borduurwerk in het leder moeten de inzittenden overtuigen van het vakmanschap.” DS biedt de DS 7 Crossback aan met vijf zogeheten ‘Inspirations’-sfeerlijnen: Rivoli, Bastille, Faubourg, Opéra of Performance Line riep een typisch Franse flair op die de zakelijke concurrentie totaal vreemd is, terwijl ook de kwaliteitsindruk na onze eerste snuffelronde overeind bleef.

SAVOIR-FAIRE

Match the car...DS 7 CrossbackAls de rood pulserende startknop, die centraal staat op het dashboard, wordt getoucheerd, komt de 180 paardenkrachten sterke BlueHDi tot leven. De knoppen voor onder meer de raambediening zijn bijzonder vormgegeven met de steeds terugkerende DS-driehoeksvormen. Diezelfde vormen lichten in het donker op in de hoogglans portierpanelen. Onder het brede scherm zit een rij fysieke knoppen met in het midden een wieltje voor het volume van de muziek. En kijk eens naar de ruimte en de luxe met eigen klimaatregeling met display en zelfs elektrisch verstelbare rugleuningen.” Met een paar soepele stuurbewegingen rijden we richt de A1. Het is opmerkelijk hoe soepel de achttraps automaat reageert.

Match the car...DS 7 CrossbackHij schakelt niet zo razendsnel en verfijnd als de meeste concurrenten met dubbele koppeling, maar beslist beter dan de gebruikelijke bak met koppelomvormer. “Het onderstel van de DS 7 is vooral afgesteld op comfort”, aldus Maas. “En dat moet met de zomervakantie in aantocht, toch een heerlijk vooruitzicht zijn. De besturing is precies genoeg. Pas in de Sport-stand krijg je wat meer weerstand. Wat een unique selling point is, is de aandacht aan de veiligheidssystemen. Vermoeidheidsherkenning, rijbaanhulp, botspreventie en verkeersbordherkenning zijn standaard. De DS Connected Pilot, ofwel de actieve rijbaanhulp en adaptieve cruisecontrol plus de 360 gradencamera en nachtzichtcamera staan op de optielijst. Naast deze 2,0-liter diesel met 180 pk en 400 Nm komt er ook een 1.5 met 130 pk en 300 Nm, die zes handgeschakelde verzetten heeft. Benzineliefhebbers kunnen kiezen voor een PureTech 1.6 met 180 of 225 pk, beide standaard met de achttraps automaat. Alle uitvoeringen zijn aan de voorwielen aangedreven. Ook komt er een plug-in hybride met een gecombineerd vermogen van 300 pk en dat wordt een 4×4, omdat hij naast de benzinemotor twee elektromotoren heeft, waarvan er één de achteras aandrijft.”

DS 7 Crossback is bij terugkomst bij de moderne showroom van Emerpark-Citroën Amersfoort stilaan een goed reisgezel geworden. Deze debuterende telg heeft met zijn originele vormgeving – zowel buitenaf als binnenin – en zijn technologische savoir-faire een aantal kaarten in handen waarmee zij haar Duitse concurrentie aftroeft. ‘Joie de vijver met déesse’.

Meer weten over deze auto?
DS SALON Amersfoort
Hanzeboulevard 24, Amersfoort
T. 033-8200280
www.dsautomobiles.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul a.u.b. uw commentaar in!
Vul a.u.b. uw naam in