Nesselande Living editie 50 (winter 2019/20)
INTERVIEW horst nam ik mee. Ik werk al jaren met hem. Bovendien heeft hij veel samengewerkt met Henny Vrienten en Boudewijn de Groot. Met onze apparatuur betrokken we een hutje te midden van een uitgestrekt lavaveld met op de achtergrond een berg met een witte top.” De behuizing had veel weg van het beroemde hok waar duizend kippen in konden, dat de Beach Boys in 1972 betrokken in Baambrugge. Daar was het vertrekpunt voor de muzikale ontdek- kingsreis die uiteindelijk het bejubelde album Holland en de hit Sail On, Sailor opleverde. Ook het eerste opnamewerk in IJsland vertoonde gelijkenis met die van de Amerikaanse band. “We experimenteerden bijvoorbeeld met verschillende instrumenten, waaronder de mellotron, een elektrisch muziekinstrument met toetsen, waarbij het geluid geproduceerd wordt door middel van op magneetbanden opgenomen geluidsfragmenten. De mellotron hoorde je voeger veel op platen van Earth & Fire en The Moody Blues. Inspirerend waren ook de hallicunerende sferen omdat het tijdens ons verblijf niet donker werd. Het tijdsgevoel was compleet verdwenen.” ZINTUIGEN “In Nederland hebben we het allemaal verder uitgewerkt, inclusief de klankkleur”, vervolgt Helge. “Kijk, ooit heb ik in het Utrechtse Tivoli het concert Takk van Sigur Ros bijgewoond. Hun muziek staat voor mij voor verbeelding. En ook Polar moest daarvan doordrenkt zijn. In Mosfellsbær niet ver van Reykjavik hebben we in studio Sundlaugin van Sigur Rós, de opnamen gedaan met IJslandse musici onder wie de bassist van Hjaltalín, Guðmundur Óskar Guðmundsson en Örn Eldjárn op gitaar. Het verhaal van Polar heb ik opgedeeld in drie delen waarin ik de luisteraar meeneem op een muzikale reis door IJsland. Het eerste deel heet ‘Fundurinn’ (The Encounter) en staat in het teken van een eerste ontmoeting met IJsland en het afscheid nemen van een vorig leven. In de muziek zit een soort lichtheid en een open blik naar wat komen gaat. Het tweede deel heet ‘Baráttan’ (The Fight). Hier komt de spirituele impact van het IJslandse landschap naar voren en het effect daarvan op de geest. Dat geldt ook voor de leegte die de zintuigen prikkelt en ervoor zorgt dat je na gaat denken en dingen gaat voelen die je eerder niet constateerde. In het laatste deel ‘Spegillinn’ (The Mirror) komt de magische reis tot een einde. De nummers voelen als een afgerond geheel en brengt de geest tot rust.” VERBORGEN REPERTOIRE Het is een prachtige plaat geworden met Time To Part als één van de mooie hoogtepunten. “Er zit een loopje in dat ronddraait”, duidt de 41-jarige singer/songwriter die terugkijkt op een productieve periode. “Dan te bedenken dat twintig nummers niet zijn gebruikt voor Polar.” Hij pakt zijn gitaar, gaat er even goed voor zitten en speelt voorts een van de nummers uit zijn – voorlopig – verborgen repertoire. “Dit nummer, dat straks gewoon meelift langs de theaters, vormt ook een onderdeel van een geheel. Luisteraars willen namelijk graag meegezogen worden in het repertoire. Een effect dat Sigur Rós ook kan bewerkstelligen, zodat het publiek na afloop kan zeggen: ‘Dit had ik even nodig’.” NESSELANDE Living 65
RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0