Nesselande Living editie 50 (winter 2019/20)
Tekst: Arjan Klaver Fotografie: Nico Brons NESSELANDE Living 6 INTERVIEW ERIC VLOEIMANS: ‘MUSICEREN DOE JE MET JE HART, HOOFD EN BALLEN’ Eric Vloeimans componeert, improviseert en vertelt verhalen met zijn trompet. Hij noemt zichzelf een muzikale kameleon omdat hij met een flinke muzikale bagage uit zijn instrument alle klankmogelijkheden en -kleuren kan halen. “Ik ben een zogenoemd doorgeefluik van de ziel met een afkeer van beperkende genregrenzen.” ook de concerten waarin hij samenwerkte met Fernando Lameirinhas voor het project Pessoa, een ode aan de Portugese dichter Fernando António Nogueira Pessoam met de Portugese fadozangeres Mafalda Arnouth. “Ik wil me niet in een hokje laten duwen. Muziek die hokjes en labels overstijgt, daar word je rijk van. Dus ik wil ook niet geassoci- eerd worden met louter jazz. Ik improviseer in allerlei soorten muziek.” CUM LAUDE Trompettist Vloeimans, die zo’n 150 optre- dens heeft per jaar, behoort tot één van de vaandeldragers van de geïmproviseerde muziek. Dat is een prestatie voor iemand die is opgegroeid in een gezin dat de geluidsknop van de TV net een extra zetje gaf als op zaterdagavond een aflevering van muziekprogramma Op Volle Toeren door de TROS werd uitgezonden. Daar komt bij dat de muzikant, die in het Noord-Hollandse D eze oneliner rolt in de Utrechtse uitspanning Het gegeven Paard over de welbespraakte tong van Vloeimans. Het is een paar uur voordat hij met zijn elektronische band Gatecrash op het podium staat van Tivoli- Vredenburg. In zijn band speelt onder meer de winnaar van de Buma Boy Edgar- prijs, Jeroen van Vliet, op fender rhodes en keyboards. Het genre is jazz-pop cross-over. Ruim tien jaar geleden werd het live-album Gatecrashin’ met een Edison Award werd beloond. Al met al toont het de veelzijdig- heid aan van Vloeimans die met het grootste gemak de muzikale grenzen van de jazz en barok kan vereffenen. Een van zijn vele uitstapjes is een serie optredens met Kyte- crash, een crossover tussen jazz, hiphop en improvisatie. Kytecrash is een combi- natie van Gatencrash en de bandleden van Kyteman met Colin Benders, de voor- malige leerling van Vloeimans. Fraai waren Huizen zijn wieg had staan, na de middel- bare school tegen een dichte deur aanliep van het conservatorium in Utrecht om daar een trompetstudie te volgen. “Ze gaven me het advies om een ander vak kiezen”, vertelt Vloeimans die er direct aan toevoegt dat jaren later op hetzelfde adres in de Domstad wel de deur voor hem werd geopend. Toen werd hij als docent aangesteld. “Ik werd als 17-jarige wel toegelaten op het Rotter- dams Conservatorium. Met de hakken over de sloot. Dat wel. Daar stapte ik over van klassieke muziek naar jazz nadat mijn interesse voor die stroming was gewekt. Uiteindelijk ben ik in 1988 cum laude afge- studeerd. Kortom, het pad des levens kun je niet verzinnen. Het is gewoon een kwestie van goed luisteren. In 1989 bracht hij een half jaar door in New York. Daar studeerde hij bij de beroemde trompettist Donald Byrd bekend van onder meer zijn fantastische bijdrage aan Jazzmatazz Volume 1 van Guru
RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0