Nesselande Living editie 50 (winter 2019/20)

gehoord dat Mazda ook wel de Alfa Romeo van Japan wordt genoemd. We gaan het zien.” Het is tijd om de tweeliter benzine Skyactiv-G die 122 pk afgeeft aan de aandrijfas te activeren. “Ik heb de perfecte zit achter het stuur gevonden. Alleen al hierdoor krijg ik zin om te rijden.” Nadat hij via de startknop de staldeur opent van de 122 paardenkrachten in de Skyactiv-G benzinemotor, draait de sportieve frontpartij van de CX-30, waarin een opmerkelijk grote grill is geplaatst, richting het buitengebied van Krimpen aan de IJssel zodat de prestaties van de motor en het rijgedrag getest kunnen worden. EXTREME SITUATIES Na enkele tientallen kilometers valt er niets op aan te merken. Qua techniek, onderstel en interieurvormgeving deelt de Mazda CX-30 namelijk het nodige met de nieuwste generatie Mazda 3. “Dit is een fijn sturende, sportieve en onderscheidende auto met een uitgekiend onderstel”, vertelt hij met een aanstekelijke glimlach op zijn gezicht. “De CX-30 heeft directe besturing, een stil interieur dankzij prima geluidsisolatie, heel fijne stoelen en een comfortabel onderstel. En de hoge zitpositie is natuurlijk heel fijn. De vering is vrij stevig, dat merk ik als er oneffenheden in de weg zitten. Maar oncomfortabel is het zeker niet.” Wat Walter in de korte testrit nog niet wist is dat de voorwielaangedreven CX-30 ook nog is uitgerust met andere Radar Cruise Control, projectie head-up display, cilmate control, parkeersensoren achter, Mazda Connect met DAB+/Apple CarPlay/navigatie en uiteraard het bij Mazda bekende brede assortiment aan veiligheidssystemen. Daarnaast kent de CX-30 een paar unieke designelementen, zoals 16 inch lichtmetalen velgen in Gray, zwarte bekleding met donkergrijze zitting, een aantal hoogwaardige dashboardelementen in donkerblauw kunstleder, evenals de middenarmsteun en de deurpanelen en een grijze hemelbekleding. Walter heeft het duidelijk naar zijn zin achter het stuur. Terwijl de eigentijdse CX-30 de nodige kilometers maakt, vertelt de eigenaar van GripFactory over zijn bedrijf. Het vormde achteraf stiekem de inleiding voor een specifiek onderdeel van de testrit: het gedrag van de CX-30 in extreme situaties. “We hebben een ruim assortiment van antislipoplossingen en -behandelingen voor elk type ondergrond. Onze professionele antislipoplossingen zijn dé oplossing tegen gladde (tegel)vloeren en trappen. Behalve badkuipen, douchebakken kunnen ook vloeren in badkamers van een antisliplaag worden voorzien zonder dat de coating op den duur vergeeld door het zonlicht. Maar ook in industriële omgevingen heeft ons product vanaf de oprichting van ons bedrijf in 2014 met veel succes haar weg gevonden. En als ik toch het woord ‘weg’ in mijn mond heb genomen. Tijd om eens te kijken hoe slipvast deze CX-30 is op glad wegdek.” Met een aardig vaartje nemen we een flinke bocht, gaan even rechtdoor om vervolgens een bocht van 360 graden te maken. De testrijder fronst zijn wenkbrauwen. “Ongelooflijk dat je tegenwoordig zoveel sportiviteit en veiligheid zonder slipgevaar kunt krijgen voor net iets meer dan 30.000 euro.” Na de testrit zet Walter de CX-30 weer in een van de parkeerhavens voor het pand van Autobedrijf Mulder. Voordat hij de sleutels inlevert loopt hij nog even rond de auto die door het zonlicht blinkt. “Het zijn dynamische lijnen. Kijk bijvoorbeeld naar de schuingeplaatste achterruit. De C-stijl geeft de auto een coupé-achtig karakter. De CX-30 oogt als een rasechte SUV, want de zwarte kunststof randen aan de flanken, rond de spatborden en aan de onderkant van de voor- en achterbumper zijn fors uitgevallen. De Mazda CX-30 heeft al met al een stoere én tegelijk sensuele vormgeving. Binnenkort maar eens bij de dealer naar binnen…. slippen.” MEER WETEN OVER DEZE AUTO? Autobedrijf Mulder ‘t Groene Hart Kanaaldijk 42, Waddinxveen T. 0182-606003 www.mulder-mazda.nl Autobedrijf Mulder Rotterdam Noord Martin Luther Kingweg 21, Rotterdam T. 010-4214200 www.mulder-mazda.nl AUTO NESSELANDE Living 51

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0