Nesselande Living editie 43 (maart 2018)

repeteerden ze. Ik werd bandlid.” Het grote succes van Sommerset begon toen disc- jockey en producer Kees van Kooten op hun pad kwam en de single Almost Persuaded wordt opgenomen die in het kielzog van het Tumbleweeds succes Somewhere Between meevoer. Evenals Tumbleweeds traden zij op in de Grand Ole Opry in Nashville en in enkele country televisieprogramma’s. Andere bands met pop of blues op het reper- toire zochten het dichtbij huis. Zij verbleven van tijd tot tijd in Brabantse en Gelderse negorijen om met verschillende verkwik- kende voedingstoffen inspiratie op te doen voor nieuwe songs, zoals CCC Inc. met Ernst Jansz als een van de voormannen. Pas veel later zouden de wegen van Jansz en Paat elkaar kruisen. INDISCH MUZIKANTEN COLLECTIEF Het is 2008. De Amersfoorter, bewonderaar van Crosby, Stills, Nash en Young in het alge- meen en Stephen Stills in het bijzonder, is inmiddels al jaren als muzikant aangesloten bij het ‘Indisch Muzikanten Collectief’. Deze stichting ondersteunt nieuwe vormen kron- tjong met behoud van de oude normen en waarden. Jansz, die deels van Indische afkomst is, stond toentertijd op het punt om de CD Molenbeekstraat op te nemen waarin hij de luchtige accenten van het Indisch Muzikanten Collectief wilde gebruiken. “Met een telefoontje is onze samenwerking tot stand gekomen”, aldus Paat die sinds die tijd de steun en toeverlaat is van de voor- malige frontman van Doe Maar. Kortgeleden kwam de CD ‘De Neerkant’ van de pers met herinneringen van Jansz aan de roerige jaren zeventig, de hippietijd vanaf het commu- neleven met CCC Inc. tot en met de eerste jaren van Doe Maar van 1978 tot 1980. “Voor een groot deel is het ook voor mij een feest van herkenning”, aldus Paat die uiter- aard Jansz muzikaal ondersteunt tijdens de meer dan dertig jubileumvoorstellingen die in ons land worden gegeven. “Een nummer van mij is in Amersfoort gecomponeerd en later door Jansz voorzien van tekst: Meester Van Het Geld. Een nummer dat overeenkomt met de jaren zestig stijl van Bob Dylan. En natuurlijk heb ik een ‘tokkeltje’ verwerkt in het nummer Moe Van Verlangen uit de soul van de jaren zestig en zeventig. Moe van verlangen zullen Jansz en Paat nooit worden. De Amersfoorter is ervan overtuigd dat ze nog lang een muzikale en vriendschappe- lijke relatie zullen houden. “We sterven ooit met z’n tweeën op het podium.” Ook Jansz vindt het een goed idee. “Een mooie manier die heel snel gaat en zonder pijn. Dus het is een buitengewoon aanlokkelijke manier om zo dood te gaan.” NESSELANDE Living 54

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0