Lansingerland Living editie 41 (winter 2020)

Tekst: Arjan Klaver Fotografie: Nico Brons INTERVIEW DANIQUE KOS: ‘IK HEB ALS HET WARE LEREN FIETSEN OP HEEL DUNNE BANDJES’ Conga’s, bongo’s, timbales, cajons, tamboerijnen, cowbells, djembe’s, tot talking drums en shakers. Voeg daar de exotische quiro, cabas en udu aan toe en voilà, hier staat de ammunitie van Danique Kos die de muzikale feestvreugde nog eens extra opstuwt met haar aanstekelijke glimlach, expressie en levendigheid. “Mijn instrumenten zijn de specerijen die de muziekklanken op smaak brengen.” OEFENRUIMTE Het is vier jaar later. Danique heeft inmiddels haar HBO-diploma op zak en is verhuisd naar Hilversum waar ze in The Rocketeers Music Studio haar oefenruimte heeft. Het is allemaal snel gegaan met de geboren Leusdense die op 20 mei 2006 wordt gepakt door de sound van meidengroep Treble uit Limburg die als zeventiende deelnemer haar klanken laat horen tijdens het Songfestival in Athene. ‘Ramaganana’ heet het nummer met zelfbedachte taal. “Ik vond het destijds indrukwekkend dat de groepsleden van Treble zichzelf konden begeleiden met een percussie instrumenten waaronder een Afrikaanse trommel de djembè”, aldus Danique te midden van haar instrumenten. “De Limburgse groep viel buiten de prijzen maar ik werd aangetrokken V ier jaar geleden sprak uw dienaar met Danique die toen net haar HAVO had afgerond. Het was de vooravond van Amersfoort Jazz. Een festival dat sinds 1979 wordt georganiseerd en een brede programmering kent die bestemd is voor bezoe- kers uit alle leeftijdsgroepen. Voor het derde achtereenvolgende jaar zou zij op de bühne te staan. Het werd een prachtig optreden. Danique kruidde tijdens haar optreden met haar percussiespel de sound van de Delmontis, een muzikaal verbond tussen Frank Montis op hammondorgel en saxofonist Rolf Delfos. Daarna zou ze haar koffers pakken om voorts met bassist Amé Staal en singer/songwriter Maaike Adegeest een zomers weekje naar Berlijn af te reizen. Ondertussen liep in deze zomer de agenda vol van het toen nog 17 lentes jonge muzikale talent. Een druk bestaan, dus.” door de instrumenten en het geluid ervan. Ik weet nog dat ik een paar weken na het Songfestival samen met mijn moeder naar een concert van de Limburgse band ben geweest. Na het optreden kocht ik kleine djembé. Met de handtekingen van Treble. Dit was de start en inspiratie van mijn carrière. Tijd om de grenzen te verleggen.” LOS ANGELES Ze kreeg in Leusden les van de Angolees Mandingo Tingana Victor en kreeg op haar elfde jaar de gelegenheid om op het Koninklijk Conservatorium Den Haag haar spel verder te verbeteren door de Senegalees Aly N’Diaye Rose. “Ik heb daar de techniek en ritmes van djembé en sabar geleerd”, vertelt Danique. “Om mijn repertoire te verbreden leerde ik ook op balafon, sabar LANSINGERLAND Living 6

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0