Lansingerland Living editie 33 (december 2018)
RIJKDOM Naderhand heeft Jansen nog mooie thea- terprogramma’s op de planken gebracht, als The African Mamas (2005), Daughters of Africa met twaalf zangeressen uit acht verschillende Afrikaanse landen, The African Mamas sing Mama Africa, Graceland en Siyabonga Makeba (2018). “Het is natuurlijk een rijkdom om deze producties in je herin- nering mee te dragen”, weet de geboren Voorburgse. “Ik heb veel meegemaakt en geleerd. Daar ben ik trots op. Maar ik kijk niet vaak hierop terug. Als zangeres, muziekpro- jectontwikkelaar en regisseur heb ik continu mijn radar aan om inspiratie te krijgen. Ik vang altijd wel flarden tekst of tonen op via onder meer Spotify of een liveconcert die ik op enig moment kan gebruiken. Daar komt bij dat ik veel werk met jonge singer en songwri- ters die nog een hele carrière voor de boeg hebben, zoals Pieternel.” Jansen vertelt dat Pieternel een van de jonge talenten was die ooit bij haar aan de grote tafel heeft gezeten. Via een open mic in New York belandde de Amsterdamse in Nashville waar ze meerdere co-writes had met Amerikaanse songwriters. Onlangs presenteerde zij een CD met liedjes die zij met haar band opnam. “Aan deze tafel is heel veel werk verzet. Ik vind het een kick als ik jonge artiesten een beetje op weg kan helpen. Dat gebeurt nog steeds volop. Er is sowieso veel talent. Een van de dingen waar ik erg op hamer is de noodzaak van de voor- dracht. Waarom zing je nu op dit moment dit nummer en waarom moet ik op dit moment naar je luisteren. Dat moeten ze te allen tijde duidelijk maken.” TWIST Ook Jansen is actief. Vanzelfsprekend, zelfs. Naast het maken van eigen Engelsta- lige liedjes voor de nieuwe CD met gitarist Erik Rutjes en tekstdichter Jeroen Kramer, is ze met de voorbereiding bezig van het theaterprogramma Starry Starry Night dat begin januari start. De foto op de kleurrijke flyer die op tafel ligt, maakt duidelijk dat zij dit programma maakt met sterrenkundige Govert Schilling. “We hebben elkaar via Twitter ontmoet”, legt Jansen uit. “Al gauw bleek dat we de liefde voor de sterren en muziek deelden. Althans, mijn fascinatie voor sterren kreeg ik van mijn man. Hij kocht altijd de kleurrijke boeken van Schilling. In de zomer van 2017 traden Schilling en ik al op in Middelburg, de stad waar de telescoop is uitgevonden en waar voor het eerst werd ontdekt hoe je die verre, mysterieuze kosmos dichterbij kunt halen. Het is een theater- college met muziek waarin fascinerende verhalen over het universum worden afgewis- seld met sfeervolle liedjes over de nachtelijke sterrenhemel. Via Starry Starry Night gaan we dat in de theaters delen met het publiek. Een programma over sterren en planeten, over ruimte en tijd, over oneindig ver weg en heel dichtbij, over geboorte, liefde en dood, over de knal in het heelal en de muziek van onze aarde. We laten ook horen hoe muzikanten van over de hele wereld keer op keer geïnspi- reerd zijn geraakt door de kosmos. Wat dacht je van Venus van Shocking Blue. Ik houd ervan liedjes te verbouwen. Een twist geven. Dan klinken ze weer fris en nieuw. Dat verbouwen heb ik overigens altijd gedaan. Ook voor andere programma’s. Zo heb ik Blowin in The Wind van Bob Dylan in mineur gezet.” Jansen haalt haar gitaar tevoorschijn en speelt aan tafel, waar veel is gebeurd en als het aan haar ligt nog heel veel zal gebeuren, een deel van dit nummer. Prachtig. Na afloop valt er een stilte. Stiltes die wel vaker in de living van de boerderij vallen wanneer de tijd rijp is voor inspiratie. Jansen vertelt voorts dat ze in maart met Carel Kraayenhof en Jeroen van Veen met de voorstelling Brakland op tournee gaat. „We zijn aan het bouwen dus er zullen nog regelmatig van deze stiltes in huis vallen om dan uit te monden in muziek die andere op hun beurt weer inspireren. Eigenlijk zijn we een groot doorgeefluik.” INTERVIEW LANSINGERLAND Living 8
RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0