Gouda Living editie 37 (voorjaar 2022)

BACK ON TRACK… Na twee jaar relatief weinig mensen live te hebben gezien, mogen we sinds enkele maanden weer echt afspreken, ontmoeten en uitgaan. En doordat dat lange tijd zo anders was realiseer ik me des te meer hoeveel mensen je dus bij tijd en wijle ziet en spreekt. Zo zijn netwerkbijeenkomsten weer live, zijn er weer beurzen, was er veel activiteit rond de Gemeenteraadsverkiezingen en had ik mijn Personal Shop Event waar ik zo’n 100 vrouwen ontmoette. Wel is er iets veranderd. De vanzelfsprekendheid van handen geven en van drie keer zoenen is er een beetje af. Er is een ‘hug’ bij gekomen, die voorheen was voorbehouden aan m’n gezinsleden. En eigenlijk voelt die ‘hug’ nu beter dan de zoenen op de wang. Natuurlijk vallen me ook andere dingen op, die ik graag met jullie deel. Ik zieecht een verschuiving inminder formeel kleedgedrag. Pakkenhebbenplaatsgemaakt voor een jeans met jasje (in het beste geval), de travelpants / jogpants of andere broeken met een elastieken band zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Op beurzen valt met op dat het hip is om sneakers, een spijkerbroek en shirt te dragen. De voorjaarsmode is kleurrijk en we zien veel prints. En de das… die kom ik echt nog maar bij een enkeling tegen. Op zich allemaal prima, maar toch zijn er een aantal algemeenheden die blijven gelden. Zo ogen steviger stoffen formeler dan heel soepele stoffen omdat ze rechter maken en we recht meer associëren met snel, doelgericht, ‘to the point’. Qua kleur is het goed je te realiseren dat de aandacht altijd naar een lichte kleur gaat (ten opzichte van een donkere kleur). Een print of werkje in een hemd of blouse maakt altijd minder formeel. En hoe groter de print, des te informeler iets vaak oogt (denk aan een geruit shirt of een gebloemde jurk). We kunnen dus qua kleding echt winst behalen als het gaat om een goede eerste indruk en “op waarde” geschat worden. Voor onze nieuwe raadsleden en wethouders, die nu voor een deel plots iets heel anders zijn gaan doen dan voorheen kan het handig zijn hierover na te denken. Welke boodschap breng ik, met wat voor contacten heb ik te maken en wat kan mij op bepaalde momenten helpen om stevigheid, autoriteit of juist toegankelijkheid te laten zien. Tijdens mijn shopevent (vrouwen) en winkelsessies (aantal mannen) zag ik ook weer eens hoe weinig geld we vaak besteden aan “ondermode”. En echt, ook hier is ook zoveel winst te behalen. Je kleding zit beter en ziet er vaak veel mooier uit als je investeert in goed ondergoed. Bij mannen zie ik slechte, oude, grote T-shirts. Die door een hemd heen schijnen, of waar een (rafelig) rond boord rond de hals zichtbaar is. Koop een paar mooie aangesloten T-shirts, met V-hals zodat ze niet zichtbaar zijn onder je hemd. Zorg dat je neutrale sokken aan hebt ipv gezellige bonte sokken en zorg dat je sokken lang genoeg zijn zodat als je gaat zitten je niet nog een stuk been ziet. Investeer in een mooie riem i.p.v. een riem die een uitgelubberd gaatje heeft of die veel te lang is en door twee broeklussen gaat. (Tip: bij een riemmet 3 of 5 gaatjes moet de pin/gesp op het middelste gaatje passen bij aankoop). Bij vrouwen zie ik helaas heel veel slechte bh’s en slechte slips. Je bh moet goed tegen je borstbeen aanzitten, anders is de cup te klein. Je rugband moet horizontaal op je rug liggen en de zijkanten moeten breed genoeg zijn. Ook hebben heel veel vrouwen een hemdje over hun bh. Op zich prima, maar bedenk dat het, zeker bij een vollere boezem ook een massief beeld kan geven onder een jurk of trui. Je investeert dan in een goede bh, maar dit effect gaat teniet door het hemdje. Er zijn hemdjes waar een cup in zit, zodat je dit effect niet hebt. Hetzelfde geldt voor slips. Kies een tailleslip en/of een met pijpjes als je geen ontsierende naden wilt zien onder je kleding. Draag bij sneakers onzichtbare sneakersokken i.p.v. een sok die net boven je schoen uit piept. Laat een kledingstuk dat niet helemaal top zit direct vermaken (lengte mouw, lengte broek/jurk enz.). Kleine dingen, maar oh zo belangrijk in het totaalbeeld. En mensen, is dit het allerbelangrijkste? Zeker niet, dat realiseer ik me echt al te goed. Naast mijn kantoor zitten momenteel 150 vluchtelingen die zich echt met andere dingen bezighouden. Maar als het kan, waarom niet. Het gaat vaak om zaken waar je je niet zo bewust van bent en die voor je eigen gevoel en qua uitstraling een enorm verschil kunnen maken. Succes weer in het echte leven! YVONNE STOEVELAAR (1966) VAN HET IMAGOBUREAU HELPT MENSEN ZICH ZOWEL PRIVÉ ALS ZAKELIJK OPTIMAAL TE PRESENTEREN EN HET BESTE VAN ZICHZELF TE LATEN ZIEN. T. 06-41476988 ZIE WWW.HETIMAGOBUREAU.NL COLUMN Tekst: Yvonne Stoevelaar Fotografie: René Egbring GOUDALiving 50

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0