Gouda Living editie 23 (september 2018)
‘Gewoon beginnen en nergens rekening mee houden’ De met sustain doordrenkte solo’s van Jan Akkerman blijven tot in lengte van dagen weergaloos. Betoverend. Het ultieme moment is natuurlijk als de meester de leerling van zichzelf wordt. Met een zekere verkramping op zijn gelaat, zoekt hij dan met zijn snaren naar nieuweklankkleuren. “Gewoonbeginnenennergens rekening mee houden”, weet Akkerman. Het is een tegeltjeswijsheid die opmerkelijk genoeg in een keer zijn virtuositeit én z’n muzikale leven vertelt. E en interviewmet Akkerman is in meer- dere opzichten een traktatie. Als ‘jas’ uit Volendam voert hij je mee door een halve eeuw popmuziek waarin deze geboren en getogen Amsterdammer een behoorlijk aandeel had. Zijn muzikale carrière ligt sinds kort keurig verpakt in een box met 26 CD’s. Een musthave voor iedere fan. We openen de box en nemen een duik. We gaan met Akkerman bijvoorbeeld terug naar 1961 waarin hij zijn eerste single ‘Exodus’ opnam. Het was een tijd waarin de Indorock de trommelvliezen masseerde. In de kelder van zijn ouderlijk huis zag ‘Johnny & his Cellar Rockers’ het levenslicht. „Daarvoor had ik gespeeld in onder meer The Friendship Sextet”, opende Akkerman. “Een rebels vriendenbandje dat op teenagershows, waar- onder een talentenjacht onder de naam ‘De Oprechte Amateur’ dat georganiseerd werd door de AVRO, niet verder kwam dan een 36ste plaats. Jurylid Gerrit ten Braber vond onze muziek helemaal niets. Ik weet nog dat onze saxofonist Wim ter Bruggen de pest erin had en voorts na afloop van de show op een duur gelakte piano ging staan dansen. Geweldig. Daarna kwam ‘Johnny & his Cellar Rockers’ met onder meer Pierre INTERVIEW van der Linden waarmee ik later in Brainbox en Focus speelde. Ik verdenk mijn moeder ervan dat zij het mogelijk had gemaakt dat onze band haar eerste single kon opnemen bij Phonogram in Hilversum. Voor de A-kant werd Theme from Exodus vastgelegd. Op de andere kant van de single stond Melody in F van Anton Rubinstein. Ik had dit stuk bewerkt tot Melody in F - Rock. We trokken met dit nummer en andere instrumentals de aandacht van Jan de Winter, labelmanager van Decca en Fontana bij Phonogram. Ons eerste platencontract was een feit.” ONBEDOELD BIJVERSCHIJNSEL Met weer een greep uit de box verschuift de tijdsbalk naar 1966. Het is de tijd waarin een streep is gezet door het wat oubollig klinkende ‘Johnny & his Cellar Rockers’. Akkerman bewoog zich in dit geval met The Hunters in een muziekstroming die ingekleurd is met het begrip ‘nederbiet’. Op Russian Spy And I is de meester voor het eerst de leerling van zich- zelf. De Amsterdammer weet het nummer in te kleuren met Russische muziek. “Het was niet nieuw voor mij”, bekende Akkerman. “Als kind heb ik op mijn knoppenaccordeon, dat ik had omgedoopt in een audio typemachine, GOUDA Living 41
RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0