Gouda Living editie 21 (maart 2018)

MOORD OPLOSSEN De golvende valleien rond de historische steden Sonomo en Napa - met hun menge- ling van robuuste Mexicaanse haciënda’s en stijlvolle Victoriaanse huizen - staan bekend als Wine Country. De twee valleien vormen niet alleen het hart van de Califonische wijn- industrie, maar ook een uiterst belangrijke toeristische trekpleister. En zoals gebruike- lijk in Amerika is er alles op het gebied van fun mogelijk. Van panoramatochten met een hete luchtballon tot een ritje met de presti- gieuze Napa Valley Wine Train. Daar kun je in de panoramawagons niet alleen genieten van de meest voortreffelijke wijnen, maar ook gezamenlijk een in scène gezette moord oplossen. ‘Was it the wine that killed him?’ ZIN IS IN De wijnliefhebber komt uiteraard voor de Chardonnay en de Cabernet Sauvignon, beide heer en meester in Californië. De laatste soort levert vooral in Napa Valley grootse wijnen op, zowel in monocépages als in cuvées samen met Cabernet Franc, Merlot en Petit Verdot. Maar ook de Pinot Noir, Syrah, Petite Sirah, Sauvignon Blanc, Pinot Gris en Viognier namen al sterk in populari- teit toe. Echt hot is de Zinfandel, het boeg- beeld van de Californische wijn. ‘Zin is in’, roept een drankenleverancier door zijn zaak. De Zinfandel is zonder twijfel de belangrijkste blauwe druif van Californië. Er worden witte, rode en roséwijnen van gemaakt. Ze variëren van jong en fruitig tot sterk en rijp. De staat kent diverse wijnstreken die deze druiven- soort fanatiek verbouwen. Zo staat Ravens- wood uit Sonoma bekend om zijn voortref- felijke Zinfandel. “De druif heeft potentieel voor rijke wijnen van zeer grote klasse”, benadrukte wijnmaker Greg La Follette ooit. Zijn wijnen werden al bij diverse belangrijke staatsbanketten in het Witte Huis geser- veerd. Niet alleen Greg is laaiend enthou- siast. De Zinfandel heeft zelfs als enige druif op onze aardbol van een eigen fanclub. AMBITIE EN KWALITEIT Naast fun en easy going staat Amerika ook bekend om z’n ambitie en innovatie. De Californische wijnbedrijven hanteren steeds geavanceerder productiemethoden en zijn uitgerust met de modernste appara- tuur. Toch combineren veel wijnhuizen die moderne aanpak nog steeds met traditio- nele handelswijzen. Zo selecteert en plukt Mumm Napa z’n druiven nog steeds hand- matig en vervoert het wijnhuis de oogst in kleine containers. En kwaliteit? Die krijgt net zoveel sterren als in de Amerikaanse vlag. Bij wijnhuis Deloach in Santa Rosa staat kwaliteit primair. Het huis besloot eerder de jaarlijkse productie terug te brengen van 320.000 naar 110.000 cases (met elk twaalf flessen). Daardoor kan het meer aandacht geven aan de variëteiten die het beste passen bij de terroir van de Russian River Valley, de wijnregio van Sonoma Valley waar DeLoach is gevestigd. Good Vibrations dus, ook voor de druiven. De Beach Boys van toen hadden een vooruitziende blik. Tekst: Ruud Slagmolen Fotografie: Ruud Slagmolen GEEN WIJN DOOR PROHIBITION Bijna honderd jaar geleden, in 1920, verbood Amerika alle productie en gebruik van alcohol. Daarmee wilde het land de criminaliteit, corruptie en sociale problemen tegengaan. Deze wet ‘Prohi- bition’ leidde tot de opkomst van illegale stokerijen en illegale handel, grotendeels in handen van de maffia. Het spreekt vanzelf dat deze beslissing de wijnbouw geen goed deed. Gelukkig werd de wet in 1933 weer afgeschaft. GOUDA Living 49 REIZEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0