Gooi- en Vechtstreek Living editie 19 (najaar 2019)
HUIS & INTERIEUR D e Billy, Klippan, Stockholm of Lack: grote kans dat je bij deze opsomming vrijwel meteen aan IKEA denkt, een acroniem van de initialen van de oprichter. “Bovendien kom je bij ons altijd ogen tekort”, aldus Klein Hofmeijer„ Zij is binnen de IKEA-vestiging die in het Amersfoortse uitbreidingsgebied Vathorst is gevestigd, teammanager interieur design en verantwoordelijk voor de inrichting en aankleding van de woon-, bad- en slaapkamers, de keuken en de hal in alle denkbare stijlen en combinaties zodat de woonconsument tijdens het shoppen bij IKEA volop inspiratie kan opdoen. ”We weten precies wat de wensen van de woonconsument zijn in ons verzorgingsgebied dat zich uitstrekt tot Baarn, Zeist, Veenendaal en Ede. Kennis van de doelgroep is overigens een van de pijlers van het succes. De enige manier om een markt echt te begrijpen is door er te gaan werken en je oor te luister te leggen. Ook kunnen we de klantvraag in kaart brengen door onder meer de consument te bezoeken. We hebben in het afgelopen jaar bijvoorbeeld circa 30 huishoudens bezocht. Die kennis gebruiken we bij het samenstellen van de productrange en het inrichten van de ruimtes van de woon-, bad- en slaapkamers. Logisch dat de ruimtes de woonbehoeften reflecteren van de veeleisende consument. Onze doelgroep is heel divers. We proberen zoveel mogelijk consumenten met ons assortiment aan te spreken. De voornaamste doelgroep van IKEA zijn jonge gezinnen met kinderen die in de laatste groep van de basisschool zitten of aan het puberen zijn, oudere echtparen en consumenten die aan het begin staan van hun wooncarrière. Allen met een gemiddeld hoger inkomen dan elders in het land. En daar spelen we op in. Niet alle vestigingen hebben dus dezelfde woonoplossingen. Ik wil graag de inrichting van de studentenkamer benoemen om echt aan te geven dat IKEA-vestigingen in universiteitssteden als Amsterdam, Utrecht en Groningen noemen op dit punt wezenlijk anders zijn dan hier in Amersfoort.” ALTERNATIEF “Enfin, onze doelgroep herkent zich in de oplossingen die we in het blauwe baken op bedrijventerrein Vasthorst kunnen laten zien”, vervolgt Klein Hofmeijer. “De consu- ment neemt ook bij ons ruim de tijd om zich te oriënteren op zijn of haar woonwensen. Neem bijvoorbeeld een woonkamer die in sommige gevallen compleet nieuw wordt ingericht of op verschillende details een verfrissende upgrading krijgt. Hetzelfde geldt voor de andere ruimten, zoals de slaap- kamer. IKEA Amersfoort biedt een slaap- kamer met inloopkast. Dat is een droom van veel mensen. Maar ze weten niet goed hoe zij een inloopkast moeten ontwerpen en inpassen in de beschikbare ruimte van de slaapkamer. Daarnaast bieden we een badkamer met hedendaagse luxe en spage- voel, een woonkamer waarin ieder gezinslid zijn eigen plekje heeft en z’n eigen ding kan doen, maar waar de familie toch samen is. Ons team met ter zake kundige en klant- vriendelijke interieurontwerpers heeft altijd wel een passend alternatief voorhanden. Ook als het gaat om multifunctionele oplos- singen.” PLATTEGROND “Natuurlijk is het een boeiende en interes- sante opgave om het ultieme droominterieur te creëren”, haakt interieuradvisieur Emma Schuijt in. “Wat voor de klant lastig is, is voor ons dagelijks werk. Dat begint al met de eethoek in de ruimte of de ultieme plaats van de driezitsbank. En dan hebben we het niet eens gehad over de plaats van de garde- robe en de inrichting van de studiekamer.” Het is dus goed te weten dat de interieurad- viseurs van IKEA ieders droominterieur waar kunnen maken. Volgens Klein Hofmeijer is het voor iedereen vrij eenvoudig om online een afspraak te reserveren voor het zoge- noemde Interieuradvies Basis of Interieur- advies Compleet. “Direct daarna ontvangt de consument een bevestigingsmail inclu- sief bruikbare aanvullende informatie”, aldus de teammanager interieur design. “We beginnen altijd met een moodboard; een maattekening, een productcollage en een productlijst behoren tot het uiteinde- lijke interieurontwerp. Tijdens het gesprek tussen de consument en de interieuront- werper komen altijd de beste oplossingen voor de persoonlijke woonsituatie op tafel. Alle gemaakte schetsen en ander mate- riaal mag naar huis worden meegenomen. Voorts bestaat de mogelijkheid om de gead- viseerde producten direct mee te nemen GOOI- EN VECHTSTREEK Living 11 en/of te bestellen. Dat is in alle opzichten een aantrekkelijke prijs om de consument te ontzorgen. Maar dat geldt niet alleen voor de woonconsument. We richten ons ook op business-to-business. En dan hebben we het over de complete inrichting van werk- en winkelruimten, kantoorunits en restaurant. Sterker, we worden steeds meer benaderd door hotelorganisaties om kamers, lounges en andere ruimten in te richten. Kortom, we zien steeds meer dat de Nederlander bewust omgaat met zijn of haar interieur. IKEA is dan vaak de interieurpartner om de ultieme droom werkelijkheid te laten worden voor een schappelijke prijs. De woonconsu- ment wil graag geholpen worden in zijn of haar keuze. Dan is het leuk dat IKEA daar een belangrijke bijdrage levert. Want hoe leuk is het om met elkaar de juiste sfeer te creëren. Ook de woonmaand begint bij IKEA, dus.” IKEA Amersfoort Euroweg 101, Amersfoort www.ikea.nl/amersfoort ‘Het is een boeiende en interessante opgave om het ultieme droominterieur te creëren.’
RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0