Gooi- en Vechtstreek Living editie 14 (juni 2018)

over het B-, C- en D-segment zonder dat het een matroesjka-effect oplevert.” SOLIDE Terwijl de DS 7 Crossback op het parkeerter- rein van Emerpark- Citroën aan de Hanzebou- levard 24 in Vathorst staat te wachten op een testrit, vertelt Maas over de exterieur van de nieuwe déesse. “Als je goed kijkt ontdekt je dat de DS 7 veel designelementen heeft die je normaal alleen op concept-cars ziet. Zo is sterk ingezet op het design van de lichten. En in de koplampen zitten LED-modules die de indruk geven van diamanten en die tijdens het rijden meebewegen in de richting waarin je stuurt. En de achterlichten lijken een mozaïek van bloedrode diamanten te zijn. Voorts moet de grote grille met diaman- tenmotief de kracht van een soort wapen- schild overbrengen. Ook de strakke lijnen, blitse velgen en chroomaccenten geven de SUV een solide uitstraling. Maar ook het inte- rieur van de DS 7 Crossback is even ruim én even verfijnd. Met zijn 4,57 meter lengte is de wagen allesbehalve compact. De ruimte achterin is vergelijkbaar met die van een ruime sedan. Een klassiek B.R.M. Chrono- graph-klokje en een elegant borduurwerk in het leder moeten de inzittenden overtuigen van het vakmanschap.” DS biedt de DS 7 Crossback aan met vijf zogeheten ‘Inspira- tions’-sfeerlijnen: Rivoli, Bastille, Faubourg, Opéra of Performance Line riep een typisch Franse flair op die de zakelijke concurrentie totaal vreemd is, terwijl ook de kwaliteitsin- druk na onze eerste snuffelronde overeind bleef. SAVOIR-FAIRE Als de rood pulserende startknop, die centraal staat op het dashboard, wordt getoucheerd, komt de 180 paardenkrachten sterke BlueHDi tot leven. De knoppen voor onder meer de raambediening zijn bijzonder vormgegeven met de steeds terugkerende DS-driehoeks- vormen. Diezelfde vormen lichten in het donker op in de hoogglans portierpanelen. Onder het brede scherm zit een rij fysieke knoppen met in het midden een wieltje voor het volume van de muziek. En kijk eens naar de ruimte en de luxe met eigen klimaatregeling met display en zelfs elektrisch verstelbare rugleuningen.” Met een paar soepele stuurbewegingen rijden we richt de A1. Het is opmerkelijk hoe soepel de achttraps automaat reageert. Hij schakelt niet zo razendsnel en verfijnd als de meeste concurrenten met dubbele koppe- ling, maar beslist beter dan de gebruikelijke bak met koppelomvormer. “Het onderstel van de DS 7 is vooral afgesteld op comfort”, aldus Maas. “En dat moet met de zomervakantie in aantocht, toch een heerlijk vooruitzicht zijn. De besturing is precies genoeg. Pas in de Sport-stand krijg je wat meer weerstand. Wat een unique selling point is, is de aandacht aan de veiligheidssystemen. Vermoeidheids- herkenning, rijbaanhulp, botspreventie en verkeersbordherkenning zijn standaard. De DS Connected Pilot, ofwel de actieve rijbaan- hulp en adaptieve cruisecontrol plus de 360 gradencamera en nachtzichtcamera staan op de optielijst. Naast deze 2,0-liter diesel met 180 pk en 400 Nm komt er ook een 1.5 met 130 pk en 300 Nm, die zes handgeschakelde verzetten heeft. Benzineliefhebbers kunnen kiezen voor een PureTech 1.6 met 180 of 225 pk, beide standaard met de achttraps automaat. Alle uitvoeringen zijn aan de voor- wielen aangedreven. Ook komt er een plug-in hybride met een gecombineerd vermogen van 300 pk en dat wordt een 4x4, omdat hij naast de benzinemotor twee elektromotoren heeft, waarvan er één de achteras aandrijft.” DS 7 Crossback is bij terugkomst bij de moderne showroom van Emerpark-Citroën Amersfoort stilaan een goed reisgezel geworden. Deze debuterende telg heeft met zijn originele vormgeving – zowel buitenaf als binnenin – en zijn technologische savoir- faire een aantal kaarten in handen waarmee zij haar Duitse concurrentie aftroeft. ‘Joie de vijver met déesse’. MEER WETEN OVER DEZE AUTO? DS SALON Amersfoort Hanzeboulevard 24, Amersfoort T. 033-8200280 www.dsautomobiles.nl AUTO GOOI- EN VECHTSTREEK Living 29

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0