Amersfoort Living editie 30 (winter 2019/20)

KLEINSCHALIG De woonzorgvoorziening oogt zowel van buiten als van binnen als een groot familie- huis. Met éénentwintig appartementen en twee sfeervolle huiskamers verdeeld over twee verdiepingen is dat binnen ook voel- baar. “Veel woonzorginstellingen beweren dat ze kleinschalig zijn, wij zijn het ook echt. Bewoners kennen elkaar allemaal, nieuwe mensen worden snel in de groep opgenomen. We werken met een klein professioneel zorg- en hospitalityteam, de medewerkers hebben goed contact met alle bewoners. Je merkt dat bewoners het fijn vinden om dezelfde gezichten te zien.” BEDRIJVIGHEID EN RUIMTE VOOR GESPREK Tussen 8 en 10 uur ’s ochtends is er veel bedrijvigheid. “Sommige bewoners eten mee aan tafel in de huiskamer, andere slapen liever wat langer en ontbijten op de kamer.” Rond 10.15 is er een gezamenlijk koffiemo- ment in de huiskamer. Deze ochtend dus met Griekse cake. Daarna gaan de bewo- ners in kleine groepjes verschillende activi- teiten doen. “We vinden het belangrijk om iedereen erbij te betrekken, zodat bewoners zich onderdeel voelen van de groep. Bewo- ners die wat verward zijn, trekken zich nog weleens terug, wij proberen hen erbij te halen. Er is altijd ruimte voor een gesprek. Daar nemen we de tijd voor.” Ook verjaar- dagen worden vaak gezamenlijk gevierd. “Dan maakt de kok een lekker verjaardags- menu, en eten we allemaal mee.” Ruimte genoeg dus voor activiteiten en gezelligheid, maar niets is verplicht. “Natuurlijk hoeven bewoners niet overal aan mee te doen. Als AMERSFOORT Living 35 iemand graag in zijn appartement is, kan dat natuurlijk.” TEAM Het professionele zorgteam bestaat uit verpleegkundigen, verzorgenden, hospita- litymedewerkers en huishoudelijke hulpen. Het hele team krijgt regelmatig bij- en nascholing. Verder is de Villa ook een plek om nieuwe mensen op te leiden voor het vak. “We hebben hier regelmatig verpleeg- kundigen in opleiding van MBO Amersfoort en de Hogeschool Utrecht. Ook geven we middelbare scholieren krijgen de kans om zich hier te oriënteren op werken in de zorg. We houden we de toestroom aan stagiaires en leerling-verpleegkundigen wel beperkt, want onze bewoners vinden het fijn om dezelfde gezichten te zien.” VEEL FACILITEITEN EN ACTIVITEITEN Om de dagen prettig en comfortabel te maken, kunnen bewoners gebruikmaken van verschillende faciliteiten. Zo komt er regelmatig een vaste pedicure langs en in de villa zit een kleine kapsalon. Alle maal- tijden worden vers bereid door de eigen kok. Een groepje trouwe vrijwilligers onderneemt ook veel met de bewoners: gastvrouwen zijn aanwezig bij de avondmaaltijd en er is een vrijwilliger die komt zingen. “Met Pasen en Kerst organiseren we een kerkdienst, met een koor en een theologe”, vertelt Clari. We zijn een algemeen huis, maar deze feest- dagen zijn voor veel bewoners belangrijk.” OP TIJD ORIËNTEREN Hoewel de overheid mensen stimuleert om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, raadt Clari aan om op tijd te beginnen met oriënteren en niet te wachten tot het laatste moment: “Vaak gaat de familie pas rond- kijken als het thuis al bijna niet meer gaat. Ik zeg altijd: oriënteer je voor die tijd, zodat je weet waar je aan toe bent. We kunnen altijd in gesprek gaan en meedenken over de mogelijkheden om hier te komen wonen.” VEEL WAARDERING Clari is trots dat zij met haar zorgteam persoonlijke en hoogwaardige zorg levert. Bewoners en familie bevestigen dat. “We nemen mensen serieus en hebben aandacht voor ze, dat horen we terug van bewoners en familie,” vertelt Clari. “Omdat ik een achter- grond als wijkverpleegkundige heb, ben ik nauw betrokken bij de zorg en het beleid. En de lijntjes zijn kort. Jan en ik vormen het bestuur, dus als er iets anders moet, is het vaak: ‘Ga maar even langs bij Jan en Clari.’” Ook bewoners zijn tevreden: tevredenheids- onderzoeken zijn altijd positief. “Het is zo goed om te zien dat onze inspanningen gewaardeerd worden. Laatst was er een bewoonster overleden. Elk personeelslid kreeg toen een kaartje van de familie met een persoonlijke tekst. Daar waren we stil van. Ik zeg altijd: zorg is een vak, maar je doet het met je hart. Het is fijn om te merken dat dat zo ervaren wordt.” Villa Hooghe Heide De Strang 1, Amersfoort T. 06-10535010 www.villahoogheheide.nl HEALTH & WELLNESS Kunstzinnige therapie door Jose van Baarsen (www.Elykya.nl)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0