Amersfoort Living editie 30 (winter 2019/20)

geduid. De elektromotor haalt zijn energie uit een bijzonder lichte lithium-ionbatterij met een verbruik van 1.4 kWh. En om het hele systeem nog wat efficiënter te maken, recupereert Regeneratieve Braking tot 90% van de energie normaal verloren gaat via wrijvingsremmen. Deze gewonnen energie wordt vervolgens gebruikt om de hoogvoltage batterij op te laden. “We gaan een tandje bijzetten”, aldus Molenaar nadat ze plaats heeft genomen op het zitcomfort van de testauto die in zijn oervorm sinds 1993 op de markt is. De Engelse designer Martin Smith, die ook de koetswerken ontwierp van onder meer de Audi 100 en Opel Corsa, tekende voor het ontwerp. “Het interieur straalt rust uit. Er is geen overvloed aan knopjes en het instrumentarium is netjes uitgevoerd. Ik heb inmiddels achter heel wat dashboards gezeten. Nogal wat concurrenten pakken uit met degelijker aanvoelende knopjes en mooiere schakelaars. Maar gelukkig kan je in deze simpele structuur ook veel minder ergonomische fouten oogsten. Een verademing dus. En overzichtelijk.” Nadat aan alle veiligheidsvoorschriften is voldaan, is het tijd om de startknop die op het dashboard is geplaats, in te drukken. Als de handel van de automaat bij de R is gezet, zet de hybrid zich stilletje in beweging. “Dit is toch prachtig”, aldus Molenaar die er gelijk aan toevoegt dat ze op korte termijn volledig elektrisch gaat rijden. “Oog om oog en tand om tand.” JAZZ Op de openbare weg in Vathorst, waar het multifunctionele Tandheelkundig Centrum al bijna vier jaar geleden aan haar stormachtige groei begon, rijdt Molenaar berekenend op de elektrische modus. “Je moet natuurlijk wel je rechtervoet onder controle houden. Je koopt ten slotte een hybrid om zoveel mogelijk te besparen op je kilometerkosten. Bovendien is het goed voor het milieu, nietwaar. Op de snelweg is het duidelijk dat onder de motorkap de luchthapper het heft in handen neemt. Terwijl ze de radio afstemt op een ouderwets portie jazz, vertelt ze kort over haar veeleisende baan. Ze pendelt vaak tussen de vestiging in het Amersfoortse Vathorst en het zusterbedrijf in Kerkelanden, aan de groene zoom van Hilversum. “In beide vestigingen hebben we alle disciplines ondergebracht die te maken hebben met de gezondheid van tanden en de rest van het gebit. Behalve tandartsen werken er mondhygiënisten, preventie-assistenten, orthodontisten, een klinisch tandprotheticus en een implantoloog. Een geweldig team onder leiding van Remco Scheringa staat in voor een hoge kwaliteit. Ook als het gaat om implantaten en kronen die dezelfde dag bij de patiënt ingebracht kunnen worden. Pijnloze behandelingen staan elke dag hoog in het vaandel. Een dotje extra gas doet kennelijk ook geen pijn bij deze Ford. Hij rijdt evenwichtig, levendig en bijzonder stabiel. Het comfort is trouwens ook prima evenals de ruimte.” Na een rondje Eemland is het weer tijd om de neus van hybrid-versie van de Mondeo weer richting Vathorst te richten. Als we de auto parkeren voor de tandartsenpraktijk die op korte termijn zelfs qua ruimte gaat uitbreiden, stapt Molenaar uit om voorts de vijfde deur te openen. “Een stationwagon koop je vooral voor z’n ruimte. Comfortabel zitten op de achterbank, veel spullen in de kofferbak. Dat comfortabel zitten op de achterbank – en uiteraard op de voorstoelen – is helemaal goed. De bagageruimte is ook royaal. Natuurlijk heb ik voordat de testrit aanving nog even naar de technische gegevens gekeken van deze auto. Als de achterbank is neergeklapt, heb je meer dan 1500 liter aan ruimte. Kortom, een auto die ideaal is als je in de zomervakantie veel kilometers voor je kiezen krijgt, om het maar eens een keer in mijn jargon te duiden.” MEER WETEN OVER DEZE AUTO? Broekhuis Ford Amersfoort Fluorweg 49, Amersfoort T. 033-4670511 www.broekhuis.nl AUTO AMERSFOORT Living 29

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0