Amersfoort Living editie 29 (september 2019)

Tekst: Arjan Klaver Fotografie: Arjan Klaver, Mazda Nederland Match the car... In elke editie laat Amersfoort Living in samenwerking met Nederlandse auto- importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus uit de stad en haar regio kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Harro Morren plaats achter het stuur. LESS IS MORE Mazda is een merk waarbij het design van de auto’s en de gedachten daarachter heel erg belangrijk zijn. Elk ontwerp wordt benaderd als een pure kunstvorm. Die verbondenheid met het ontwerp is volgens de Japanse autobouwer de belichaming van Jinba Ittai, de eenheid tussen paard en ruiter. Een aanpak die sinds de aanstelling van de Japanner Ikuo Maeda tot het nieuwe hoofd design in 2009 werd ingevoerd. Onder zijn leiding ontwikkelde de designers onder het dak van de Japanse autofabrikant het KODO Design, wat staat voor ‘ziel van de beweging’. Wie bijvoorbeeld een traditioneel Japans huis binnenstapt zal in een vrij lege ruimte alleen de noodzakelijke meubels aantreffen. Voor het ontwerp van het interieur is dezelfde Japanse traditie gevolgd door uitgerekend de Belgische hoofddesigner, Jo Stenuit. Hij is verantwoordelijk voor de CX-30 die hij ontwierp in Oberursel bij Frankfurt, waar het Europese hoofdkwartier en een van de drie designcentra van Mazda is gehuisvest. Less is more dus om tot eenzelfde resultaat te komen. Het oogstrelende interieur is ook bijzonder praktisch. Zo is er gekozen voor een horizontale symmetrie die de bestuurder precies in het midden plaatst. Dit resulteert in een rustige en comfortabele omgeving waarin je alle functies blindelings kunt vinden. Dankzij het gebruik van hoogwaardige materialen voelt de binnenkant ook bijzonder rijk aan. En dat is op z’n zachtst gezegd uniek voor een crossover. “Mazda heeft gezorgd voor een nieuwe, bijzonder verzorgde bestuurdersstoel”, is de eerste indruk van Harro Morren. Samen met René van Beek bestiert hij Makelaardij De Parel. Zij opereren vanuit een moderne werkruimte in Vathorst die precies de waarden van dit makelaarskantoor duidt: transparant en laagdrempelig. Opmerkelijk is het huiskamergevoel dat beide makelaars met hun kantoorruimte willen uitstralen. Inclusief een ijsmachine. “We bieden deze dagen een beetjeverkoelingaanvoor dewoonconsument in een markt die richting oververhitting gaat”, AUTO AMERSFOORT Living 60

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0