Amersfoort Living editie 27 (maart 2019)
Tekst: Arjan Klaver Fotografie: Arjan Klaver, PEUGEOT Nederland AMERSFOORT Living 58 Match the car... In elke editie laat Amersfoort Living in samenwerking met Nederlandse auto- importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus uit de stad en haar regio kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Ad Beukers van BlingBling in Bunschoten-Spakenburg plaats achter het stuur EEN ‘BLAUWE’ OF EEN ‘ROOIE’ 508 ZOU MOOI ZIJN Het aanduiding berline is beslist geen door- wrochte marketingterm die bedacht is door de auto industrie en die ingezet wordt voor auto’s met een weinig creatieve carrosse- rievorm die een kind kan uittekenen: vier portieren en een kofferdeksel. Berline is de Franse naam van een koets en komt oorspronkelijk van Berlijn waar in 1662 de eerste berline werd ontworpen. Het is een gesloten, vier-persoonsrijtuig dat door een span paarden wordt getrokken. Inmiddels lijkt de consument een beetje uitgekeken te zijn op de berline met zijn eigenaardige achterbak die nooit fatsoenlijk van de tekentafels is gekomen. Is de berline dood en begraven? Een vraag die logisch opborrelt omdat steeds meer Sports Utility Vehciles terrein winnen ten koste van de berlines. Peugeot is echter eigenwijs. Net als haar Duitse concurrenten die een paar jaar geleden de Audi A5 Sport- back en VW Passat CC construeerden. De Franse designers hebben links en rechts wat geklopt, gekneed en gesleuteld om de klassieke vorm van de berliner een nieuwe jeugd te laten beleven. Voici! De nieuwe 508, die in het Franse Mulhouse van de produc- tieband rolt, samen met onder andere de 2008, DS 4 en DS 7 Crossbaan, staat thans te blinken in de showroom. Vergeleken met de Duitse evenknieën is de 508 lager, korter en breder dan zijn voorganger. Ook de frame- loze zijruiten mogen er zijn evenals de schuin aflopende vijfde deur en de hoge gordellijn Met deze ingreep zal de gemiddeld leeftijd van de hedendaagse 508-klant met zo’n 5 à 10 lentes zijn gedaald. “Sterker, deze nieuwe Peugeot heeft wat Italiaanse trekjes”, aldus Ad Beukers. “Bovendien ben ik erg gechar- meerd van de voorste- en achterste licht- blokken. Het geeft de auto een pittig karak- tertje.” Tijdens een rondje om de carrosserie van de 508 rolt het woord ‘super’ over zijn welbespraakte tong. Geen wonder. Ad is AUTO
RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0