Amersfoort Living editie 23 (maart 2018)
‘Er zat zout in onze muziek’ Muziek. Daar draaide het om in het leven van Lodewijk den Hengst die vijftig jaar geleden bij Radio Dolfijn op het zendschip Laissez Faire begon. Nadat kort daarop Radio Dolfijn een naam- en formatwijziging onderging in Radio 227, veranderde hij zijn naam in Lex Harding. Hij werd vanaf dat jaar ook een van de stemmen van Veronica en de spreekbuis van de duizenden artiesten die zeker in de jaren zestig en zeventig de vertolkers waren van maatschappelijke veranderingen. “Wij zonden in die tijd buitengaats die veranderingsboodschap over omdat we de muziek draaide.” E en gesprek met Harding is luisteren naar een persoonlijkheid die gezegend is met een pioniers- en ondernemersgeest. Het is ook luisteren naar zijn stem die nog steeds herinneringen oproept aan de tijd waarin gelijkgestemden afstemden op Radio Veronica op middengolfzender 192. Hij stuwde veelbeluisterde programma’s als de Lex Harding Show en de Top 40 door de ether. En natuurlijk de legendarische Lexjooo die, als het klimatologisch even meezat, ’s avonds alleen in het westen van Nederland en Vlaanderen te beluisteren was. “Het vermogen van onze zender op zee was heel bewust laag, omdat we niet andere reguliere uitzendingen wilden verstoren”, opent Harding in zijn vintage lederen praatstoel die tegen- over de open haard is geplaatst. “We wilden onder de radar blijven. Dus na het verzoekplatenprogramma Jukebox van mijn collega Stan Haag die van zes uur tot zeven uur ‘s avonds was geprogrammeerd, nam de ruis van het zilte water op de zender toe.” Radio Veronica was in alle opzichten de deinende zeezender die van 1960 tot en met augustus 1974 uitzond. Het waren veertien jaren die de bele- ving ‘radio’ behoorlijk heeft beïnvloed. De compacte transistorradio als gebruiksvoorwerp is opeens ieders vriend geworden. Zowel op het strand, achter het bureau als onder de wollen dekens. LEX25 De inmiddels 72-jarige Nijkerker is de belichaming van de etherpi- raterij die vanaf eind jaren vijftig van de vorige eeuw is ontwikkeld door ondernemers met het doel om het in vrijwel alle landen maar zeer beperkt toegankelijke omroepbestel te omzeilen/doorbreken door van buiten de territoriale wateren te opereren. In de jaren zestig werden vooral Nederland en Engeland geconfronteerd met deze niet zo eenvoudig te bestrijden vorm van etherpiraterij vanaf de Noordzee. Harding debuteerde in 1967 op het zendschip Laissez Faire waarop Radio Dolfijn uitzond. “Dit schip lag samen met Radio Caroline en Radio London in de mondig van de Theems”, aldus de Nijkerker die na een opleiding op Nyenrode, waar hij ook als stuurman deelgenoot was van het roeiteam, koos voor een baan waar hij zijn onvoorwaar- delijke liefde voor muziek kon uitdragen. “Programmaleider Tony Windsor vond dat ik als disc jockey een andere naam moest hebben en dat werd Lex Harding, met dezelfde initialen als mijn echte naam. Lex haalde ik uit een advertentie in de krant, waarin werd aangekon- digd dat Lexington een pakje met 25sigaretten introduceerde: Lex 25. Harding werd door Windsor eraan toegevoegd. Een sterke naam, vond hij. Ik wist pas later dat Harding een van de meest corrupte presi- denten van de USA was. Al met al heb ik van Windsor technieken geleerd die volstrekt nieuw waren. Zeker voor Nederlandse begrippen. Ik leerde horizontaal programmeren en formats maken. Ik had ook alle ingrediënten geleerd waarmee je de identiteit van een zender kon AMERSFOORT Living 7 INTERVIEW bepalen. En dat was liefde voor de muziek die we via Radio Veronica uitdroegen. We waren tevens de spreekbuis van de muziek in een tijd waarin het leven op de vaste wal afstand nam van de spruitjeslucht en de bekrompen kleinburgerlijkheid. Het genera- tieconflict is nog nooit zo hevig geweest als in de jaren ‘60 en ’70 met oorlogsprotesten,
RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0