Amersfoort Living editie 23 (maart 2018)

HEALTH & WELLNESS Complexe zorg in de ziekenhuizen of zelfstandige poliklinieken en eenvoudige specialistische zorg in de huisartspraktijk. Dat is het ideaalbeeld van dr. Roeland Ceulen, dermatoloog en medisch directeur van Dermalink in Amersfoort. Elders in het land ontplooit hij initiatieven om de zogenoemde anderhalvelijnszorg in de praktijk te brengen. ‘ De zorg wordt onbetaalbaar’. ‘Premies weer omhoog’. ‘Bezuinigingen in de zorg’. Stijgende zorgkosten, dus. Het is inmid- dels zo gewoon geworden dat de reden van de stijging vaak onvermeld blijft. Omdat we gemiddeld ouder worden, vergrijst Neder- land. Dit verklaart de stijgende zorgkosten echter maar voor deel. Ook de medische wereld boekt vooruitgang, waardoor steeds meer mensen kunnen worden geholpen en genezen. Ziekten waar men vroeger aan over- leed, zijn nu goed te behandelen met nieuwe medicijnen en dure behandelmethodes. Door deze toenemende mogelijkheden leven we langer, maar stijgen de kosten ook weer. Daar- naast kan de medische wereld steeds meer ziektes opsporen en die vragen vervolgens om behandeling. En dat verklaart op zijn beurt de toename van de zorgvraag. We gaan steeds vaker naar de huisarts, het ziekenhuis en de geestelijke gezondheidszorg. Ook al blijkt dat een deel van alle huisartsbezoeken onnodig is en spoedeisende hulp is lang niet altijd daad- werkelijk spoedeisend. Om de zorg betaalbaar te houden en tegelijkertijd zo dicht mogelijk bij de zorgbehoevende te organiseren, worden initiatieven in de anderhalvelijnzorg actief gestimuleerd door overheid en zorgverzeke- raars. Het gaat hierbij om relatief eenvoudige medisch-specialistische zorg die door huis- artsen verleend kan worden. In de praktijk maken de financiering en de verschillen in medische domeinen het lastig om substitutie te realiseren. Ziekenhuizen zullen delen van hun zorgportfolio af moeten staan aan huis- artsen en huisartsen moeten worden klaar- gestoomd om de beoogde regierol waar te maken. TWIJFEL “Lokale en regionale samenwerking tussen huisartsen en medisch specialisten is hierin essentieel”, aldus Ceulen in zijn praktijk die sinds jaar en dag gevestigd is in Vathorst. Dermalink is een zelfstandige polikliniek voor huidziekten en spataders. “Sinds de oprich- ting van Dermalink in 2011 doen wij iedere dag weer opnieuw ons uiterste best om kennis en kunde op het hoogste niveau te houden terwijl we geen concessies doen aan de laag- drempelige toegankelijkheid en de patiënt- vriendelijkheid. Bij Dermalink hebben we oog voor de mens als patiënt. In deze tijden is dat helaas zeker niet vanzelfsprekend. En de mensen waarderen dat. Bij drie van mijn vier praktijken zijn we aardig op weg om invulling te geven aan de anderhalvelijnszorg. Kijk, een huisarts dient aardig op de hoogte te zijn van alle medisch specialismen die elke dag in de zorg worden verleend. Maar wat de huisarts niet kent, herkent hij of zij niet. In geval van twijfel wordt de patiënt doorgestuurd naar een specialist.” Ceulen schat in dat 15 % van de patiënten met een huidprobleem die verwezen wordt naar de dermatoloog eigen- lijk in de eerste lijn had behandeld kunnen worden. “Het doel zou moeten zijn om de huisarts en zijn team te scholen in het nog beter herkennen en behandelen van bepaalde eenvoudige huidziekten. In die gevallen kan de behandeling dus bij de huisarts plaatsvinden. Zo houd je deze patiënten in de eerste lijn en dat kan jaarlijks miljoenen euro’s schelen.” WATERSCHEIDING “Net als bij mijn drie praktijken in Breda, Schiedam en Helmond willen we op deze manier ook huisartsen in Amersfoort behulp- zaam zijn bij het vergroten van de expertise rondom het diagnosticeren van huidaandoe- ningen”, vertelt Ceulen verder. “Wij willen graag ons specialisme delen. Dat kan bijvoor- beeld door als medisch specialist de dage- lijkse praktijk van de huisarts te bezoeken en samen met de huisarts het spreekuur te doen. Het gaat dan om het diagnosticeren van huidaandoeningen van patiënten waar de huis- arts twijfels over heeft. Wat aanvankelijk niet herkenbaar voor hem of haar was, is op deze manier herkenbaar geworden. Ook de kennis rondom de juiste handeling bij huidpuncties willen we graag met huisartsen delen. Wat voor een dermatoloog heel gewoon is, name- lijk de gehele huid van een patient te inspec- teren, gebeurt in de huisartspraktijk veel minder frekwent. Toch kan het heel belangrijk zijn om het gehele lichaam te bekijken of er elders aanknopingspunten zijn die kunnen zorgen dat de juiste diagnose direct gesteld wordt en verwijzing naar een specialist niet altijd nodig blijkt. De waterscheiding is dan een feit. De huisarts herkent de aandoeningen die hij kan behandelen. Doordat de huisarts beter getraind raakt, herkent hij ook beter de ernstige gevallen, die dan eerder naar de dermatoloog worden verwezen. Zo willen we belangrijke stappen maken richting anderhal- velijnszorg.” Dermalink Blokzijlpark 30AB, Amersfoort T. 033-4334600 www.dermalink.nl AMERSFOORT Living 25 LENTE TIP “Het voorjaar is in aantocht. Door beperkte blootstelling aan de zon wordt de huid wat dikker en ook het pigment, dat de huid beschermt tegen zonlicht en kwalijke ziekten, wordt geactiveerd. In de aanloop naar de brandende zomerzon is het daarom verstandig om de huid alvast voorzichtig te laten wennen aan het lentezonnetje. Zo gaat u met een goed getrainde huid de zomermaanden in. Vergeet op zonnige dagen niet zonnebrandcreme te gebruiken!.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0