Lansingerland Living editie 45 (winter 2021)

via het zingen in bandjes en deelname aan jeugdtheaters binnen haar het vuurtje branden om ooit podiumartiest te worden. “Op de rockacademie in Tilburg, waar ik werd aangenomen voor een zangopleiding, schreef ik mijn volgende hoofdstuk”, vertelt June. “Een academie overigens waar onder meer Krezip tot Eefje de Visser en Duncan Laurence. In de eerste deel van mijn opleiding moest ik echt wennen. De aandacht die ik op het VWO als zangeres kreeg was daar compleet verdampt. Ik voelde me als 17-jarige net een brugpieper. Ondanks de eenzaamheid en onzekerheden verliet ik na vijf studiejaren de opleiding met een diploma.” TRANSITIE Desondanks wiste ze op dat moment haar uitgesproken ambitie niet uit met een vochtige spons. Van meet af aan begon June te bouwen aan haar zangcarrière. Zij bracht twee albums uit en kwam daarmee op de radio en in de media. Daarna nam ze een lange pauze. June bevond zich in die tijd op een tweesprong. “Ik wilde meer diepte in mijn repertoire”, aldus June die toentertijd de tijd nam om naar de vernieuwde ingrediënten te zoeken. Ze ondernam een duizend kilometer lange pelgrimstocht naar het Spaanse Santiago de Compostella. De transitie van haar repertoire kreeg vorm met melancholische en sferische klankkleuren. “Denk aan Tracy Chapman, Annie Lennox en zeker Ane Brun”, duidt ze. “Dit zijn zangeressen en songwriters die filmische popmuziek maken met een klassieke ondertoon.” STRIJKERS ‘Mijn Muziek is als een glooiend heuvellandshap: een mooi geheel hoeft niet noodzakelijk extremen te bevatten’ liet ze een keer een popjournalist optekenen. Na de geslaagde plaat ‘Bon Voyage’, dat grotendeels geproduceerd is door Lieuwe Roonder en Nina in Nederland en de EP ‘Shadows & Riddles’, ligt nu de CD ‘Meet Me on The Edge of Our Ruin’ in de platenzaken. Geluiden van dolende mensen, kolkende wateren en woedend natuurgeweld vormen deze soundscapes de bedding voor haar teksten en melodieën. Opmerkelijk zijn de sprookjesachtige strijkersarrangementen die de songs subtiel kruiden. “Tijdens de coronacrisis heb ik de tijd genomen om aan mijn nieuwe plaat te werken”, legt June uit. “Ik werkte in London samen met producer Duncan Mills (Florence + The Machine,The Vaccines, Jamie Cullum) en strijkersarrangeur Sally Herbert (Björk, Radiohead, London Grammar). De strijkers in verschillende samenstellingen werden uitgenodigd in een thuishuis in de Engelse hoofdstad. Dat heeft acht songs opgeleverd, waaronder The Great Reveal, een lied dat geschreven is in samenwerking met singer/ songwriter Jon Bryant en Ben Cramer (Old Sea Brigade).” Met extra vocalen van Bryant, ontvouwt deze elegante ballad zich boven de zachte piano. Het is een prachtige songtekst gegoten in stemmige muziek. En zo zijn er meer parels op haar nieuwe geluidsdrager, als Jeremiah Blue, Rainbow Ashes en Trust Fall. “Ik heb sterk het idee dat ik mijn repertoire er nu staat”, weet ze. „De genoemde ruïnes gebruik ik als een metafoor voor dingen die we als mens achterlaten: verwoeste natuur en verbroken relaties. De titel van het albums is een uitnodiging om te kijken naar datgene wat we achterlaten en welke – andere – keuzes we vanaf hier willen maken richting de toekomst.” INTERVIEW LANSINGERLANDLiving 49

RkJQdWJsaXNoZXIy MTg1NTg0